Stress and Upper Secondary School Students
Vol.17,No.2(2012)
Studia paedagogica
The paper examines stress and coping strategies among upper secondary school students. It presents the results of a quantitative research study which used questionnaires completed by third year students as its data collection method. Based on the collected data, the paper identifies which situations are perceived as stressful, what is their occurrance rate and which coping strategies students use while dealing with them.
student; school; stress; coping strategies; stressful situation
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
MAREŠ, J. Zvládání školních zátěžových situací žáky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1999, roč. 34, č. 3, s. 230–235. ISSN 0555-5574.
POLEDŇOVÁ, I. a kol. Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání. In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: 11. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů. [online]. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2003, s. 1–6. ISBN 80-7315-046-8. [cit. 12. března 2012]. Dostupné z: < http://www.ped.muni.cz/capv11/4sekce/4_CAPV_Stranska,Polednova,Vizdalova,Zobacova.pdf >.
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
URBANOVSK Á, E. Strategie zvládání stresu u středoškolské mládeže [online]. In Škola a zdraví pro 21. století. Aktuální otázky výchovy ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 69–74. ISBN 978-80-210-4930-7 (Masarykova univerzita), ISBN 978-80-7392-097-5. [cit. 24. března 2012]. Dostupné z: < http://www.ped.muni.cz/z21/knihy/2009/28/28/
texty/aktualni_otazky_vychovy_ke_zdravi_cze.pdf >.
Copyright © Studia paedagogica