School assessment from the perspective of lower secondary school students' mothers

Vol.19,No.1(2014)
Studia paedagogica

Abstract
The study deals with the question how do lower secondary school students' mothers view the school assessment of their children. A qualitative research conducted on the basis of semi-structured in-depth interviews has shown differences in the views of assessment and the related parents' behaviour within a group of mothers of children with excellent results and a group of mothers of children with worse results. Acceptance of school grades as an indicator of a child's learning potential is a feature which both groups share.

Keywords:
school assessment; lower secondary school students; family-school relationship
References

[1] De Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.

[2] Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON .

[3] Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

[4] Pasch, M. et al. (1995). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál.

[5] Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/362734/ff_m/DP.pdf.

[6] Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita.

[7] Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství. Studia paedagogica, 14(1), 13–26.

[8] Viktorová, I. (2001). Co dělat po základní škole. In: S. Štech & I. Viktorová (Eds.), Co se v mládí naučíš. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/psse/pdf/co_se_v_mladi_naucis/co_se_v_mladi_naucis_6.pdf.

Metrics

0

Crossref logo

0


95

Views

83

PDF (Czech) views