I Finished Only Primary School. Causes and Effects of Dropping Out of School and Education
Vol.19,No.2(2014)
Out of the Mainstream
The author of this article won the Outstanding Research Publication Award in the category of Current Journal Articles (2013-2014). The Award was conferred by the Czech Educational Research Association (CERA) at the occasion of CERA’s 23rd annual conference held in Pilsen on 16-18 September 2015.
Early school leaving has a number of negative effects on a person’s life as well as on society, and the gravity of these effects has led to monitoring of and focused research interest on dropout rates as an important indicator of the quality of education systems. In the Czech Republic, the rate of early school leaving has been traditionally low, but dropout actors have had limited opportunities to present their points of view. The aim of this text is to introduce the views of dropouts from upper secondary education, examine the causes and effects of their early school leaving, and unravel the proverbial conundrum of causes and effects of early school leaving using a qualitative research method. The basic relationship between individual types of causes (poor choices, involuntary leaving, and disengagement) and the direct short-term to mid-term effects upon a person’s life result from the educational aspirations of the actors themselves.
early school leaving; dropout; upper secondary education; adults
Bubíková, M., Úlovcová, H., Viceníková, T., & Hyťha, P. (2006). Předčasné odchody mladých lidí ze středního vzdělávání: Rozsah, problémy, příčiny a možnosti prevence. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Budoucí potřeby znalostí a dovedností v Evropě: Výhled do roku 2020. (2009). Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT pro Centrum Euroguidance.
Council recommendation on policies to reduce early school leaving. (2011). Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2011:191:0001:0006:en:PDF
Český statistický úřad (2010). Klasifikace zaměstnání: KZAM – systematická část. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/kzam_systematicka_cast
Český statistický úřad. Výsledky sčítání lidu, domů a bytů, 2011. (2013). Dostupné z: http://vdb.czso.cz/sldbvo/#!stranka=podle-tematu&tu=30628&th=&v=&vo=null&vseuzemi=null&void=
Doll, J. J., Eslami, Z., & Walters, L. (2013). Understanding why students drop out of high school, according to their own reports: are they pushed or pulled, or do they fall out? A comparative analysis of seven nationally representative studies. SAGE open, 2013(3), (nestr.) DOI: 10.1177/2158244013503834
Finn, J. D. (1989). Withdrawing From School. Review of Educational Research, 59(2), 117–142.
Gasper, J., DeLuca, S., & Estacion, A. (2012). Switching schools: Revisiting the relationship between school mobility and high school dropout. American Educational Research Journal, 49(3), 487–519.
Guiding at-risk youth through learning to work: Lessens from across Europe. (2010). Luxembourg: CEDEFOP. DOI: 10.2801/2258
Goffman, E. (2003). Stigma: Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON ).
Kaufmann, J. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON ).
Keller, J., & Tvrdý, L. (2008). Vzdělanostní společnost?: Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Matějů, P., Straková, J., & Basl, J. (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Matějů, P., Straková, J., Veselý, A., & Basl, J. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Neild, R. C., Stoner-Eby, S., & Furstenberg, F. F. Jr. (2001). Connecting entrance and departure: The transition to ninth grade and high school dropout. Dostupné z: http://civilrightsproject.ucla.edu/research/k-12-education/school-dropouts/connecting-entrance-and-departure-thetransition-to-ninth-grade-and-high-school-dropout/neild-entrance-departure-2001.pdf
Policy paper on early education leaving. (2008). Dostupné z: http://www.youthforum.org/assets/2013/10/0052-08_FINAL_-Early_Education_Leaving.pdf
Psacharopoulos, G. (2007). The costs of school failure – a feasibility study. EENEE analytical report. Dostupné z: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.eenee.de%2Fdms%2FEENEE%2FAnalytical_Reports%2FEENEE_AR2.pdf&ei=-W5fU86SC6mOyQOR 3YGYBw&usg=AFQjCNGQBySpxWt1xRdib_Maaffou6nL2A
Reducing early school leaving in the EU. (2011). Policy Department B: structural and cohesion policies. Dostupné z: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2011/460048/IPOL -CULT_ET(2011)460048_EN.pdf
Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert.
Tillner, J. (2013). Zpráva o předčasných odchodech ze vzdělávání: Přehled opatření a příklady dobrých praxí v zahraničí a v ČR. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Trhlíková, J. (2012). Předčasné odchody ze vzdělávání na středních školách: Kvalitativní analýza rozhovorů s experty a příklady dobrých praxí. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Trhlíková, J. (2013). Předčasné odchody žáků ze středních škol: Názory pracovníků škol a úřadů práce na nástroje prevence a intervence. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Trhlíková, J., & Úlovcová, H. (2010). Vliv rodinného zázemí na předčasné odchody ze vzdělávání a dlouhodobou nezaměstnanost mladých lidí. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení (s. 151–179). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Vacek, J., Pacnerová, H., & Menclová, M. (2008). Příčiny předčasných odchodů ze středního školního vzdělávání u žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, průzkum pro projekt PROPOS. Praha: Centrum adiktologie a IPPP.
Walther, A., & Pohl, A. (2005). Thematic study on policy measures concerning disadvantaged youth: final report. Tübingen: IRIS. Dostupné z: http://ec.europa.eu/employment_social/social_inclusion/docs/youth_study_en.pdf
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (2004). Praha: MŠMT.
Copyright © 0 Studia paedagogica