Boredom in schools

Vol.19,No.3(2014)
Studia paedagogica

Abstract
This paper examines boredom in upper secondary schools and offers a qualitative analysis of thirteen texts written by students of gymnasia and vocational schools. The paper examines the theme of boredom in everyday school life from the perspective of the pupils and the origins of this boredom, and discusses possible ways to deal with boredom and its impact on students.

Keywords:
boredom; upper secondary school student; teacher; fun
References

[1] Aho, K. (2007). Simmel on acceleration, boredom and extreme aesthesia. Journal for the Theory of Social Behaviour, 37(4), 447–462. | DOI 10.1111/j.1468-5914.2007.00345.x

[2] Čermák, I. (2002). Myslet narativně. In I. Čermák & M. Miovský (Eds.), Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí I. (s. 11–25). Tišnov: Sdružení SCAN.

[3] Čermák, I. (2004). Narativní myšlení a skutečnost. Československá psychologie, 48(1), 17–26.

[4] Diehl, D., & McFarland, D. A. (2012). Classroom Ordering and the Situational Imperatives of Routine and Ritual. Sociology of Education, 85(4), 326–349. | DOI 10.1177/0038040712452093

[5] Eagleton, T. (2010). Úvod do literární teorie. Praha: Plus.

[6] Farmer, R., & Sundberg, N. (1986). Boredom proneness – the development and correlates of a new scale. Journal of Personality Assessment, 50(1), 4–17. | DOI 10.1207/s15327752jpa5001_2

[7] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

[8] Goodstein, E. (2005). Experience without qualities: boredom and modernity. Standford: Standford university press.

[9] Hill, A., & Perkins, R. (1985a). Cognitive and affective aspects of boredom. British Journal of Psychology, 76(2), 221–234. | DOI 10.1111/j.2044-8295.1985.tb01946.x

[10] Hill, A., & Perkins, R. (1985b). Towards a model of boredom. British Journal of Psychology, 76(2), 235–240. | DOI 10.1111/j.2044-8295.1985.tb01947.x

[11] Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.

[12] Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[13] Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada.

[14] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

[15] Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.

[16] Pavelková, I. (2010). Nuda ve škole. In H. Krykorková & R. Váňová et al. Učitel v současné škole (s. 219–233). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

[17] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[18] Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. London: Sage.

[19] Robinson, W. P. (1975). Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45(2), 141–152. | DOI 10.1111/j.2044-8279.1975.tb03239.x

[20] Svendsen, L. F. H. (2011). Malá filosofie nudy. Zlín: Kniha Zlín.

[21] Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

[22] Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

[23] Viktorová, I. (2004). Představy o budoucnosti. In Pražská skupina školní etnografie, Čeští žáci po deseti letech (s. 148–170). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Metrics

0


381

Views

230

PDF (Czech) views