Block teaching of gifted pupils

Vol.20,No.2(2015)
Studia paedagogica

Abstract
This paper explores features of block teaching of gifted pupils and compares them with standard teaching of fifth-year pupils. Block teaching can be understood as above-standard teaching of gifted pupils which goes beyond the common curriculum. The main aim of block teaching is to support the development of cognitive skills among intellectually-gifted pupils. The paper presents five key features of block teaching which are based on data gathered at a selected school. The paper examines each of the five features and demonstrates them in the context of real teaching.

Keywords:
block teaching; gifted pupil; education of gifted pupils
References

[1] Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented. Boston: Pearson/A and B.

[2] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

[3] Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

[4] Institut biostatistiky a analýz MU. (2014). Mensa ČR: Nadané děti. Online: http://deti.mensa.cz/index.php

[5] Jurášková, J. (2006). Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR.

[6] Laznibatová, J. (2001). Nadané dieťa: Jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris.

[7] Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.

[8] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[9] Skalková, J. (1999). Obecná didaktika: Vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: ISV nakladatelství.

[10] Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89–118.

[11] Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: Zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61–86.

[12] Škrabánková, J. (2012). Žijeme s nadáním. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.

[13] Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9–46.

[14] Vygotskij, L. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Metrics

231

Views

77

PDF (Czech) views