Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy

Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica

Abstrakt

Text představuje empirickou studii, která na základě dat z terénního výzkumu popisuje mechanismy po- skytování z pětné vazby ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Ukazuje, že z pětná vazba má sice své pevné místo v komunikační struktuře, avšak je jí vlastní jistá vyprázdněnost, neboť učitelé jeví tendenci vyhýbat se explicitním hodnotícím výrokům.


Klíčová slova:
zpětná vazba; hodnocení; výuková komunikace; koncept lešení
Reference

ALEXANDER, R. Towards dialogic teaching. Rethinking classroom talk. Cambridge: Dialogos, 2006. ISBN 0-9546943-3-3.

ANDERSON, l. W., KRATHWOHL, D. r. a kol. (Eds.). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. new York: Longman, 2001. 352 s. IsBn 0-321-08405-5.

APPLEBEE, A. N., LANGER, J., NYSTRAND, M., GAMORAN, A. Discussion-Based Approaches to Developing Understanding: Classroom Instruction and student Performance in Middle and High school English. American Educational Research Journal, 2003, roč. 40, č. 3, s. 685–730. ISSN 0002-8312.

BLOOM, B. S., HASTINGS, J. T., MADAUS, G. F. Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill, 1971. ISBN 978-0-07006-11-4.

BRUNER, J. s. Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1986. ISBN 06-740-0365-9.

BRUNER, J. S., RATNER, N. Games, social exchange and the acquisition of language. Journal of Child Language, 1978, roč. 5, č. 5, s. 391–401. ISSN 0305-0009.

GAYLE, B. M., PREISS, r. W., ALLEN, M. How Effective Are Teacher-Initiated Classroom Questions in Enhancing student learning? In GAYlE, B. M., PRESS, R. W., BURRELL, N., ALLEN, M. (Eds.). Classroom Communication and Instructional Processes. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, s. 279–293. ISBN 0-8058-4423-6.

KULIČ, V. Chyba a učení. Praha: SPN, 1971.

LEVINE, H. G. Context and scaffolding in developmental studies of mother-child problem-solving dyads In CHAIKLIN, s., LAVE, J. (Eds.). Understanding practice. Perspectives on activity and context. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, s. 306–326. ISBN 978-0-521-55851-8.

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.

MAREŠ, J. Možnosti učitele reagovat na individuální styly učení u žáků. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 4, s. 368–376. ISSN 0031-3815.

MArEŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.

MEHAN, H. Learning Lessons. Social Organisation in the Classroom. Cambridge: Harvard University Press, 1979. ISBN 0-674-52015-7.

MERCER, N. Words and Minds. How we use language to think together. London: Routledge, 2000. ISBN 0-415-22476-4.

MEYER, W. U. Indirect Communication About Percieved Ability Estimates. Journal of Educational Psychology. 1982, roč. 74, č. 6, s. 888–897. ISSN 0022-0663.

MYHILL, D., WARREN, P. Scaffolds or straitjackets? Critical moments in classroom discourse. Educational Review, 2005, roč. 58, č. 1, s. 55–69. ISSN 1465-3397.

NINIO, A., BRUNER, J. The achievement and antecedents of labelling. Journal of Child Language, 1978, roč. 5, č. 1, s. l–5. Issn 0305-0009.

PARKER, M., HURRY, J. Teachers’ use of questioning and modeling comprehension skills in primary classrooms. Educational Review, 2007, roč. 60, č. 3, s. 299–314. ISSN 1465-3397.

PETROVÁ, Z., PUPALA, B. K súčasným pedagogickým diskusiám o zóne najbližšieho vývinu. Pedagogika, 2008, roč. 58, č. 2, s. 117–130. ISSN 0031-3815.

SINCLAIR, J. M., COULTHARD, M. Towards an analysis of discourse: the English used by teachers and pupils. London: oxford University Press, 1975. ISBN 0194360113.

SKIDMORE, D. Pedagogy and dialogue. Cambridge Journal of Education, 2006, roč. 37, č. 4, s. 503–514. ISSN 0305-764X.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

SMITH, H., HIGGINS, S. Opening classroom interaction: the importace of feedback. Cambridge Journal of Education, 2006, roč. 37, č. 4, s. 485–502. Issn 0305-764X.

SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve třídě. Pedagogika, 1993, roč. 43, č. 2, s. 165–172. ISSN 0031-3815.

ŠEĎOVÁ, K. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4, s. 368–381. ISSN 0031-3815.

VYGOTSKIJ, l. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976.

WATZlAWICK, P., BEAVIN BAVELASOVÁ, J. Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec králové: konfrontace, 2000. ISBN 80-8608-804-9.

WELLS, G. Dialogic Enquiry: Towards a Sociocultural Practice and Theory. Cambridge: Cambridge

University Press, 1999. ISBN 0-521-63133-5.

Metriky

4358

Views

280

PDF views