Dynamika rozhodování žáků základních škol o další vzdělávací dráze

Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica

Abstrakt

Ústředním tématem příspěvku je rozhodování žáků základních škol o další vzdělávací dráze. Volba další vzdělávací dráhy představuje závažnou etapu v celoživotním procesu kariérového vývoje. Českými žáky je obvykle uskutečňována před ukončením povinné školní docházky a vzhledem k vývojovým specifikům pubescence je spojena s řadou náročných momentů. Za účelem z jištění relevantních informací o volbě další vzdělávací dráhy žáků na konci základní školy bylo v letech 2007–2009 realizováno longitudinální empirické šetření s cílem zmapovat a popsat významné aspekty a rizika tohoto procesu. V textu je objasněn identifikovaný sedmifázový model průběhu volby další vzdělávací dráhy žáků a časové určení vybraných aspektů rozhodovacího procesu.


Klíčová slova:
volba další vzdělávací dráhy; volba střední školy; volba povolání; kariérové rozhodování
Reference

ALTMAN, J. H. Career Development in the Context of Family Experiences. In FARMER, H. (Ed.). Diversity and Women’s Career Development: From Adolescence to Adulthood. Thousand oaks: sage, 1997, s. 229–242. ISBN 978-0-7619-0490-8.

CRITES, J. O. Career Maturity Inventory: Theory and Research Handbook. Monterey, CA: CTB/McGraw-Hill, 1973.

ESBROECK, R., TIBOS, k., ZAMAN, M. A Dynamic Model of Career Choice Development. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 2005, roč. 5, č. 1, s. 5–18. ISSN 1573-1782.

FOSKETT, N. H., HESKETH, A. J. Constructing Choice in Contiguous and Parallel Markets: Institutional and school leavers’ responses to the new Post-16 Marketplace. Oxford Review of Education, 1997, roč. 23, č. 3, s. 299–319. ISSN 0305-4985.

GATI, I., ASHER, I. The PIC Model for Career Decision Making: Prescreening, In-Depth Exploration, and Choice. In LEONG, F. T. l., BARAK, A. (Eds.). Contemporary Models in Vocational Psycholog y: A Volume in Honor of Samuel H. Osipow. new Jersey: lawrence Erlbaum Associates, 2009, s. 6–54. ISBN 978-0-8058-2666-1.

GERMEIJS, V., VERSCHUEREN, K. High school students’ Career Decision-making Process: Development and Validation of the study Choice Task Inventory. Journal of Career Assessment, 2006, roč. 14, č. 4, s. 449–471. ISSN 1069-0727.

GINZBERG, E. et al. Occupational Choice: An Approach to a General Theory. New York: Columbia University Press, 1951. ISBN 978-0-2310-1846-3.

HARTUNG, P. J., PORFELI, E. J., VONDRACEK, F. W. Child Vocational Development: A Review and Reconsideration. Journal of Vocational Behavior, 2005, roč. 66, č. 3, s. 385–419. ISSN 0001-8791.

Highlights from Education at a Glance 2009. Paris: OECD Publishing, 2009. ISBN 978-92-64-06372-3.

HIRSCHI, A., LÄGE, D. The relation of secondary student’s Career Choice readiness to a six-phase Model of Career Decision-making. Journal of Career Development, 2007, roč. 34, č. 2, s. 164–191. ISSN 0894-8453.

HLAĎO, P. Vliv sociálního okolí na kariérové rozhodování žáků při přechodu do vyššího sekundárního vzdělávání. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 3, s. 66–81. ISSN 1211-4669.

HLAĎO, P. Volba další vzdělávací dráhy žáků základních škol v kontextu rodiny. Brno, 2009. 230 s. Disertační práce (Ph.D.). Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. katedra pedagogiky.

HOLLAND, J. l. Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments. Odessa, Fl: Psychological Assessment resources, 1997. ISBN 0-9119-0727-0.

HOŘÁNKOVÁ, V. Metodická příručka poradce pro volbu povolání. Praha: sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-24-4.

HŘEBÍČEK, l. Výchova a profesionální orientace. Praha: SPN, 1987.

KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-86429-29-6.

KETTERSON, T. U., BLUSTEIN, D. l. Attachment relationships and the Career Exploration Process. The Career Development Quarterly, 1997, roč. 45, č. 2, s. 167–178. ISSN 0889-4019.

KRACKE, B. Parental Behaviors and Adolescents’ Career Exploration. The Career Development Quarterly, 1997, roč. 45, č. 4, s. 341–350. ISSN 0889-4019.

KŘÍŽOVÁ, E., TRHLÍKOVÁ, J., ÚLOVCOVÁ, H. Přechod absolventů maturitních oborů SOU do praxe a jejich uplatnění na trhu práce: šetření absolventů středního odborného vzdělání s maturitní zkouškou a s odborným výcvikem tři roky od ukončení studia. Praha: NÚOV, 2008.

MILES, M. B., HUBERMAN, A. M. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand oaks: sage Publications, 1994. ISBN 978-0-8039-5540-0.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7.

Profi-volba z deváté třídy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-216-4.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8.

SMETÁČKOVÁ, I. (Ed.). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Praha: sociologický ústav AV ČR, 2005.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

SUPEr, D. E. A life-span, life-space Approach to Career Development. Journal of Vocational Behavior, 1980, roč. 16, č. 3, s. 282–296. ISSN 0001-8791.

SUPER, D. E. A life-span, life-space Approach to Career Development. In BroWn, D. (Ed.). Career Choice and Development. New York: Jossey-Bass, 1996, s. 197–261. ISBN 0-7879-5741-0.

SUPER, D. E. Assessment in Career Guidance: Toward Truly Developmental Counseling. Personnel and Guidance Journal, 1983, roč. 61, č. 9, s. 555–562. ISSN 0031-5737.

TRHLÍKOVÁ, J., VOJTĚCH, J., ÚLOVCOVÁ, H. Připravenost absolventů středních odborných škol na uplatnění v praxi: srovnání situace absolventů středního odborného vzdělávání s výučním listem, s maturitou i odborným výcvikem a s maturitou tři roky od ukončení studia. Praha: NÚOV, 2008a.

TRHLÍKOVÁ, J., VOJTĚCH, J., ÚLOVCOVÁ, H. Rozhodování žáků při volbě vzdělávací cesty a úspěšnost vstupu na trh práce: sonda založená na šetření absolventů středních škol, kteří se zúčastnili jako patnáctiletí výzkumu PISA-2003 a vybraného vzorku jejich zaměstnavatelů. Praha: NÚOV, 2008b.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.

WALTEROVÁ, E., GREGER, D., NOVOTNÁ, J. (Eds.). Přechod žáků ze základní školy na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno: Paido, 2009a. ISBN 978-80 7315-179-9.

WALTEROVÁ, E., GREGER, D., NOVOTNÁ, J. Volba střední školy ve vzdělávací dráze žáků. Brno: Paido, 2009b. ISBN 978-80-7315-178-2.

WHITE, P. Education and Career Choice: A New Model of Decision Making. new York: Palgrave Macmillan, 2007. ISBN 978-1-4039-8623-8.

Metriky

88

Views

83

PDF views