Dospělí na okraji informační společnosti: specifika překonávání digitální propasti

Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica

Abstrakt

Text se zabývá problematikou digitální propasti. Tento fenomén analyzuje pomocí modelu přístupu k technologii podle Van Dijka a pro úplnost nahlíží optikou sociologické teorie kapitálů a psychologických teorií adaptace a zvládání. Na teoretickou část navazuje kvalitativní výzkumné šetření, které na základě výpovědí respondentů identifikovalo hlavní motivy a bariéry a také základní jev, který je klíčový při překonávání této nové formy sociální exkluze.


Klíčová slova:
digitální propast; informační společnost; sociální exkluze; informační a komunikační technologie
Reference

BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: karolinum, 1998. IsBn 80-7184-518-3.

DAHLBERG, L. Internet Research Tracings: Towards Non-Reductionist Methodolog y [online]. new Zealand: Massey University, 2004. [cit. 2009-03-05]. Dostupné z: < http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue3/dahlberg.html >.

DIJK, J. A. G. M. Van. The Deepening Divide: Inequality in the Information Society. Thousand oaks, CA: sage Publications, 2005. ISBN 1-4129-0402-1.

DOMBROVSKÁ, M. Informační chování, informační etika, informační ekologie [online]. 2002. [cit. 2009-05-01]. Dostupné z: < http://www.inforum.cz/archiv/inforum2002/prednaska37.htm >.

EASTIN, M. S., LA ROSE, R. Internet self-efficacy and the Psychology of the Digital Divide. Journal of computer mediated communication [online], 2000, roč. 6, č. 1. ISSN 1083-6101. [cit. 2009-14-12]. Dostupné z: < http://jcmc.indiana.edu/vol6/issue1/eastin.html >.

FRIČ, P., POTŮČEK, M. Model vývoje české společnosti a její modernizace v globálním kontextu. Sociologický časopis, 2004, roč. 40, č. 4, s. 415–431. ISSN 0038-0288.

FUCHS, CH., HORAK, E. Informational capitalism and the digital divide in Africa. Masaryk University Journal of Law and Technolog y [online], 2007, roč. 1, č. 2, s. 11–32. [cit. 2010-03-05]. Dostupné z: < http://storage02.video.muni.cz/prf/mujlt/storage/1205244869_sb_s02-

fuchs.pdf >. ISSN 1802-5951.

Informační společnost v číslech. Praha: český¨statistický úřad, 2010.

JAMES, J. Ridging the Global Digital Divide. Cheltenham: Edward Elgar, 2003. ISBN 1843762064.

JEDLIČKOVÁ, P. Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání: nerovnosti v zapojení do informační společnosti. Praha: NVF, 2006. ISBN 1801-5476.

KATZ, J., RICE, r. Social Consequences of Internet Use: Access, Involvement, and Interaction. Cambridge, MA: MIT Press, 2002. ISBN-100-262-11269-8.

KROKER, A., WEISNTEIN, M. The Theory of the Virtual Class [online]. In CTheory. Montreal: new World Perspectives, 1994. [cit. 2009-04-30]. Dostupné z: < http://www.ctheory.net/dt1a.asp >.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.

LÁTAL, I. Kognitariát a jeho pojímání [online]. [cit. 2010-01-05]. Dostupné z: < http:// 209.85.135.132/search?q=cache:ty3vBAUv8xoJ:www.kscm.cz/viewDocument.asp%3Fdo

cument%3D3780+kognitari%C3%A1t&cd=1&hl=cs&ct=clnk&gl=cz >.

LUPAČ, P., SLÁDEK, J. The Deepening of the Digital Divide in the Czech republic [online], Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 2008, roč. 2, č. 1. Issn 1802-7962. [cit. 2009-18-04]. Dostupné z: < http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2008060203&article=2 >.

PALÁN, Z. Lidské zdroje. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.

RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l., ČIHÁČEK, V. Motivy a bariéry ke vzdělávání dospělých: Učíme se všichni po celý život? Příspěvek prezentovaný na konferenci 14. Konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, Plzeň, 5.–7. září 2006 [online]. [cit. 2010-03-05] Dostupné z: < www.phil.muni.cz/wupv/home/Documents/.../vzdelavani%20dospelych.pps >.

RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l., ŠEĎOVÁ, k. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In RABUŠICoVá, M., RABUŠIC, l. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 97–112. ISBN 978-80-210-4779-2.

SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.

SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 978-80-87029-62-6.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: ALBERT, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

ZLATUŠkA, J. Informační společnost [online], Zpravodaj ÚVT MU, 1998, roč. VIII, č. 4. ISSB 1212-0901. [cit. 2010-04-30]. Dostupné z: < http://www.ics.muni.cz/toCP1250/bul-

letin/issues/vol08num04/zlatuska/zlatuska.html >.

ZOUNEK, J. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, l. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 145–167. ISBN 978-80-210-4779-2.

Metriky

130

Views

83

PDF views