Mezigenerační učení: učit se mezi sebou v rodině
Roč.17,č.1(2012)
Studia paedagogica: Vzdělávat dospělé
Příspěvek přináší některé z výsledků tříletého výzkumného projektu „Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení“. Zaměřuje se na mezigenerační učení v rodině, a to v pohledu tří zúčastněných generací. Nejprve vyjasňuje argumenty, které stojí za zvýšenou pozorností věnovanou v posledních letech v mezinárodním kontextu mezigeneračnímu učení, jako jsou demografické okolnosti (stárnoucí společnost), proměny rodiny (variabilita ve struktuře a vztazích) a celoživotní učení (potřeba kontinuity na pozadí změny). Dále se zaměřuje na vybrané výsledky z empirického výzkumu metodologicky založeného na smíšeném designu, jimiž je identifikace rolí rodinných „edukátorů“.
učení; mezigenerační učení; mezigenerační učení v rodině; stárnutí společnosti; variabilita rodinných struktur; vztahy v rodině; celoživotní učení
ANTONUCCI, T. C., JACKSON, J. S., BIGGS, S. Intergenerational Relations: Theory, Research, and Policy. Journal of Social Issues, 2007, roč. 63, č. 4, s. 679–693. ISSN 0022-4537.
BARROW, R., KEENEY, P. Lifelong Learning and Personal Fulfilment. In ASPIN, D., CHAPMAN, J., HATTON, M., SAWAHO, J. (Eds.). International Handbook of Lifelong Learning. Part one. Dordrecht – Boston – London: Kluwer Academic Publisher, 2001, s. 53–60. ISBN 0-7923-6815-0.
BENGTSON, V. L., LOWENSTEIN, A. (Eds.). Global aging and Challenges to Families. New York: Aldine de Gruyter, 2003. ISBN 0-202-30687-9.
BENOKRAITIS, N. V. Marriages and families: changes, choices, and constraints. New Jersey: Prentice – Hall, 2002. ISBN 978-0131305168.
CIBULEC, J. Soužití tří generací. Praha: Práce, 1980.
de SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1.
DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb, Když máme vnoučata. 1. vyd. Praha: Grada, 1997. 141 s. ISBN 80-7169-455-X.
FISCHER, T. (Ed.). Intergenerational learning in Europe – policies, programes, practical guidance. Final report. [online]. Erlangen: University of Erlangen-Nuremberg, 2008. [cit. 2009-15-04]. Dostupné z: <http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/final-report.pdf/view>.
HAGESTAD, G., HERLOFSON, K. Micro and macro perspectives on intergenerational relations and transfers in Europe. [online]. 2006. [cit. 2009-09-03] Dostupné z: <http://www.un.org/esa/population/meetings/Proceedings_EGM_Mex_2005/hagestad.pdf>.
HARPER, S., SMITH, P. K., HAGESTAD, G. O. Editorial and Introduction. Journal of Intergenerational Repationships. Special Issue: Grandparenting in Europe, 2010, roč. 8, č. 3, s. 207–218. ISSN 1535-0770.
HATTON-YEO, A. The Eagle toolkit for intergenerational activities. Erlangen: University of Erlangen-Nuremberg, 2008. [cit. 2009-19-04]. Dostupné z: <http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/out-now-eagle-toolkit-for-intergenerational-activities>.
CHERRI, H. CH. Y. Intergenerational learning in Hong Kong: A narrative inquiry. [online]. Nottingham: University of Nottingham, 2008. [cit. 2008-15-11]. Dostupné z: <http://etheses.nottingham.ac.uk/486/1/Cherri_Ho_EdD_Thesis_2008.pdf>.
JANE, B., ROBBINS, J. Intergenerational learning: grandparents teaching everyday concepts in science and technology. [online]. Victoria: Monash University, 2007. 13 s. [cit. 2011-06-11]. Dostupné z: <http://www.ied.edu.hk/apfslt/download/v8_issue1_files/jane.pdf>.
JESSEL, J. Family structures and intergenerational transfers of learning: changes and challenges. [online]. Londýn: University of London Goldsmiths College, 2009. 18 s. [cit. 2011-11-12] Dostupné z: <http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/family-structures-and-intergenerational-transfers-of-learning-changes-and-challenges/>.
KAMANOVÁ, L. Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
KOHLI, M. Intergenerational Transfers and Inheritance: A Comparative View. Annual Review of Gerontology & Geriatrics, 2004, roč. 24, s. 266–289. Dostupné z: <http://www.eui.eu/Documents/DepartmentsCentres/SPS/Profiles/Kohli/IntergenerationalTransfersInheritance.pdf>.
KREJČÍ, A. Mezigenerační učení (děti, rodiče a prarodiče) v rodině. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
MANNHEIM, K. Problém generací. Sociální studia, 2007, č. 1–2, s. 11–44. ISSN 1214-813X.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0.
Národní zpráva o rodině. Praha: MPSV ČR, 2004.
NEWMAN, S. Creating effective intergenerational programs. [online]. Pittsburgh: Pittsburgh university, 1993. [cit. 2009-12-04]. Dostupné z: <http://www.eric.ed.gov/ ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/16/b5/97.pdf>.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. Učení v rodině v mezigeneračním pohledu. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 4. s. 92 -111. ISSN 1211 -4669.
RABUŠICOVÁ, M., KLUSÁČKOVÁ, M., KAMANOVÁ, L. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica 2009, roč. 14, č. 2, s. 131–150. ISSN 1803-7437.
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
RAMON, A. CH., TURRINI, M. Grandparents and Grandsons: poetics of an intergenerational learning experience. Barcelona: eLearning Papers, 2008. [cit. 2009-12-04]. ISSN 1887-1542. Dostupné z: <http://www.elearningeuropa.info/files/media/ media15532.pdf>.
SANCHÉZ, M. Challenges to Intergenerational Studies. [online]. Journal of Intergenerational Relationships, 2006, roč. 4, č. 2, s. 107–110. [cit. 2011-11-12]. Dostupné z: <http://dx.doi.org/10.1300/J194v04n02_09>.
SCHIRRMACHER, F. Spiknutí metuzalémů. Stáří má zelenou. Praha: Knižní klub, 2005. ISBN 80-242-1496-2.
STROM, R. D., STROM, S. K. Intergenerational learning and family harmony. [online]. Educational Gerontology, 2000, roč. 26, č. 3, s. 261–283. [cit. 2011-11-12]. Dostupné z: <http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ607615&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ607615>.
ŠEĎOVÁ, K. Rodinné vzdělávání jako součást celoživotního učení. In RABUŠICOVÁ, M.,
RABUŠIC, L. (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 205–232. ISBN 978-80-210-4779-2.
TAHERA, A. et al. Intergenerational learning between children and grandparents in East London, 2005. [cit. 2011-11-12]. Dostupné z: <http://ecr.sagepub.com/cgi/reprint/5/3/219>.
TOFFLER, A. The Third Wave. Bantam Books, 1980. ISBN 0-553-24698-4.
WINKLER, J., PETRUSEK, M. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-164-1.
Copyright © Studia paedagogica