Vzdělávací nerovnosti v České republice a sociální změna

Roč.18,č.1(2013)
Studia paedagogica

Abstrakt

Článek se věnuje soudobým teoriím vzdělávacích nerovností, které shrnuje a kategorizuje, aby vzápětí na pozadí stručné analýz y současného stavu terciárního vzdělávání v České republice představil dvě teorie vzdělanostních nerovností: teorii maximálně udržitelných nerovností (maximally maintained inequality; MMI) a teorii efektivně udržovaných nerovností (effectively maintained inequality; EMI).


Klíčová slova:
maximálně udržitelná nerovnost; efektivně udržovaná nerovnost; terciární vzdělávání; sociální nerovnost
Reference

BOWLES, S., & GINTIS, H. (1976). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. London: Routledge.

BOWLES, S., GINTIS, H., & GROVES, M. O. (2005). Unequal chances: Family background and economic success. New York: Russell Sage Foundation.

DALY, M., et al. (2008). Report of high-level Task force on social cohesion: Towards an active, fair and socially cohesive Europe. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/source/TFSC(2007)31E.doc

European Committee For Social Cohesion. (2004). A New Strategy for Social Cohesion. Revisited Strategy for Social Cohesion. Dostupné z http://www.coe.int/t/dg3/socialpolicies/socialcohesiondev/source/RevisedStrategy_en.pdf

FRIEDKIN, N. E. (2004). Social Cohesion. Annual Review of Sociology, 30(1), 409–425.

GREGER, D. (2011). Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v postsocialistických zemích. Orbis Scholae, 5(1), 9–22.

GREGER, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání – od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22–37). Praha: SLON.

GREGER, D. (2006a). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické refl exi. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–41). Praha:

Academia.

HEYNEMAN, S. P. (1995). Thoughts on social stabilization in the formerly centrally-planned economies. Dostupné z http://www.vanderbilt.edu/peabody/heyneman/PUBLICATIONS/199507.pdf

KALOUS, J. (2000). Proč to nejde… Sociální koheze a další problémy politického kapitálu společnosti. Dostupné z http://old.nvf.cz/rozvoj_lz/dokumenty/studie8.pdf

KATRŇÁK, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.

KERCKHOFF, A. C. (1976). The status attainment process: Socialization or allocation? Social Forces, 55(2), 368–381.

LUCAS, S. R. (2001). Effectively maintained inequality: Education transitions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642–1690.

MŠMT (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT.

OAKES, J. (2005). Keeping track: How schools structure inequality. New Haven: Yale University Press.

OECD. (2012). "Entry rates into university-level education", Education at a Glance 2012, Table C3.3. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2012-en/01/04/g1-07.html?contentType=/ns/Chapter,/ns/StatisticalPublication&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2012-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html

OECD. (2011a). "Country statistical profi le: Czech Republic". Country statistical profi les: Key tables from OECD. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/economics/country-statisticalprofile-czech-republic-2011_csp-cze-table-2011-1-en

OECD. (2011b). "Entry rates into tertiary education". Education at a Glance 2011, Table C2.2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2011-en/01/04/1-7.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2011-6-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html

OECD. (2010a). "Tertiary education entry rates". Education: Key Tables from OECD, No. 2. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-entry-rates-2010_20755120-2010-table2

OECD. (2010b). "Tertiary education graduation rates". Education: Key Tables from OECD, No. 1. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/education/tertiary-education-graduationrates-2010_20755120-2010-table1

OECD. (2010c). "Trends in entry rates to tertiary education". Education at a Glance 2010, Table A2.4. Dostupné z http://www.oecd-ilibrary.org/sites/eag_highlights-2010-en/01/03/g1-6.html?contentType=/ns/StatisticalPublication,/ns/Chapter&itemId=/content/chapter/eag_highlights-2010-5-en&containerItemId=/content/serial/2076264x&accessItemIds=&mimeType=text/html

PRETORIUS, S. G., & XUE, Y. Q. (2003). The transition from elite to mass higher education: A Chinese perspective. Prospects, 33(1), 89–101.

RAFTERY, A. E., & HOUT, M. (1993). Maximally maintained inequality: Expansion, reform, and opportunity in Irish education. Sociolog y of Education, 66(1), 41–62.

ŠAFR, J., BAYER, I., & SEDLÁČKOVÁ, M. (2008). Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska. Sociologický časopis, 44(2), 247–269.

TROW, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education. In OECD. Policies for Higher Education (s. 55–101). Paris: OECD.

VESELÝ, A., & MATĚJŮ, P. (2010). Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělávacích nerovností. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 38–90). Praha: SLON.

Metriky

0

Crossref logo

0


627

Views

374

PDF views