Možnosti a limity posuzování ideologických prvků v učebnicích

Roč.18,č.2-3(2013)
Studia paedagogica: Dobro a zlo ve výchově

Abstrakt

Autorka se v příspěvku zabývá ideologickým obsahem učebnic. Na příkladech z výzkumu genderu v učebnicích ilustruje proměňující se perspektivu výzkumů a jejich metodologii. Pomocí Ecovy klasifi kace otevřených a uzavřených textů jsou v textu analyzovány ideologické aspekty textů v učebnicích angličtiny, konkrétně pak textů a cvičení pojednávajících o environmentálních tématech.


Klíčová slova:
výzkum učebnic; ideologie; učebnice cizích jazyků; gender; environmentální témata
Reference

Apple, M. (1992). The Text and Cultural Politics. Educational Researcher, 21(7), 4–11. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/1176356 DOI: 10.3102/0013189X021007004

Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: Luboš Marek.

Byram, M. (1992). Images of „others“ in foreign language textbooks. In K. P. Fritzsche (Ed.), Schulbucher auf dem Prufstand (s. 124–135). Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg.

Cortazzi, M., & Jin, L. (1999). Cultural mirrors: Materials and methods in the EFL classroom. In E. Hinkel, Culture in second language teaching and learning (s. 196–219). Cambridge: Cambridge University Press.

Eco, U. (2010). Lector in fabula. Praha: Academia.

Evans, L., & Davies, K. (2000). No sissy boys here: A content analysis of the representation of masculinity. Sex Roles, 41(3/4), 255–270. Dostupné z: http://www.angelfire.com/pro/soc247/readings/education_1.pdf DOI: 10.1023/A:1007043323906

Geertz, C. (2000). Interpretace kultur. Praha: Sociologické nakladatelství.

Jandourek, J. (2001). Sociologický slovník. Praha: Portál.

Johnsen, E. B. (1992). Are we looking for it in the same way? Some remarks on the problem of ideological investigations of textbooks and methodological approaches. In K. P. Fritzsche (Ed.), Schulbucher auf dem Prufstand (s. 79–96). Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg.

Jones, M. A., Kitetu, C., & Sunderland, J. (1997). Discourse roles, gender and language textbook dialogues: Who learns what from John and Sally? Gender and Education, 9(4), 469–490. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09540259721204

Knudsen, S. V. (2005). Dancing with and without gender – refl ections on gender, textbooks and textbooks research. In M. Hornsley, S. V. Knudsen, & S. Selander (Eds.), „Has Past Passed?“ Textbooks and Educational Media for the 21st Century (s. 70–88). Stockholm: LHS.

Macháně, J. (2010). Sexuální výchova? Podle návodu ministerstva tedy ne… Katolický týdeník, 35. Dostupné z: http://www.katyd.cz/clanky/tema/sexualni-vychova-podle-navodu-ministerstva-tedy-ne.html

Mikk, J. (2000). Textbook: Research and writing. Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing Group.

Pingel, F. (1999). UNESCO Guidebook on Textbook Revision and Textbook Research. Paris: UNESCO.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z: www.msmt.cz/fi le/26993_1_1/

Sexuální výchova – vybraná témata. (2009). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://img.ihned.cz/attachment.php/800/26759800/5BoLam3EnQqM0iU1A4h9kGH2pCJ7dIfb/sexvych_metodicka_prirucka.pdf

Working Towards a Gender Balance in Textbooks. (1993). Dublin: Irish National Teachers’ Organization. Dostupné z: http://www.into.ie/ROI/Publications/PublicationsPre2000/WorkingTowardsaGenderBalanceinTextbooks1993.pdf

Metriky

0


46

Views

21

PDF views