(Re)konstruování školního vědeckého slovníku

Roč.19,č.1(2014)
Studia paedagogica

Abstrakt
Předložený příspěvek popisuje, jakým způsobem dochází k (re)konstruování školního vědeckého slovníku – procesu předávání a osvojování školních vědeckých pojmů a hledání jejich významů prostřednictvím řeči. Proces (re)konstruování školního slovníku je chápán jako součást socializace do školního jazyka, tzn. jako součást obsáhlejšího procesu, v jehož rámci se žáci učí využívat jazyk specifickým, kulturně podmíněným způsobem, ve shodě se zvyklostmi výukových aktivit daného školního předmětu, kterým je v případě této studie český jazyk – mluvnice. Studie je koncipována jako kvalitativní výzkumné šetření, jež je vystavěno na principech lingvistické etnografie. Na základě analýzy dat jsou představeny a popsány čtyři fáze (střet jazyků, fáze bilingvní, vědecká explicitní a vědecká implicitní), jimiž učitelky i žáci v procesu (re)konstruování školního vědeckého slovníku procházejí. Dále jsou vymezeny tzv. překladové strategie, jimiž se učitelky snaží přiblížit žákům obsah pojmů, s nimiž se ve výuce aktuálně pracuje.

Klíčová slova:
socializace do školního jazyka; školní vědecký slovník; vědecké pojmy; každodenní pojmy; lingvistická etnografie
Reference

[1] Alexander, R. (2006). Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk. Cambridge: Dialogos.

[2] Bachtin, M. (1980). Román jako dialog. Praha: Odeon.

[3] Barnes, D. (2008). Exploratory Talk for Learning. In N. Mercer (Ed.), Exploring talk in schools: inspired by the work of Douglas Barnes (s. 1–16). London: SAGE.

[4] Berger, P. L., & Luckman, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CKD.

[5] Bloome, D., & Power Carter, S. (2013). Microethnographic discourse analysis. In P. Albers, T. Holbrook, & A. Seely Flint (Eds.), New methods of literacy research (s. 3–17). New York: Routledge.

[6] Cazden, C. B. (1988). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heineman.

[7] Csomay, E. (2005). Linguistic variations within university classroom talk: A corpus-based perspective. Linguistics and Education 15 (s. 243–274).

[8] DeVito, D. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada.

[9] Doubek, D. (1996). Vztah, řeč, forma a sociální svět první třídy. In Pražská skupina školní etnografie, První třída (s. 297–353). Praha: Nakladatelství a vydavatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

[10] Dudley-Evans, T. (1994). Variations in the discourse patterns favoured by different disciplines and their pedagogical implications. In J. Flowerdew (Ed.), Academic listening: Research perspectives (s. 146–158). Cambridge: Cambridge University Press.

[11] Duranti, A., & Goodwin, Ch. (1992). Rethinking context: Language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press.

[12] Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.

[13] Eco, U. (2013). Zpověď mladého romanopisce. Praha: Argo.

[14] Gadamer, H.-G. (1999). Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh.

[15] Gumperz, J. J., & Hymes, D. (Eds.). (1964). The Ethnography of Communication. Special issue of American Anthropologist, 66(6), Part II: 137–154.

[16] Gutiérrez, K. D. (2002). Studying Cultural Practices in Urban Learning Communities. Human Development, 45(4), 312–321.

[17] Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.

[18] Higgins, S. (2003). Parlez-vous mathematics? In I. Thomson (Ed.), Enhancing primary school classroom (s. 54–64). Philadelphia: Open University Press.

[19] Janík, T., et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Brno: Muni Press.

[20] Jefferson, G. (1984). Transcript notation. In J. M. Atkinson & J. Heritage (Eds.), Structures of Social Action: Studies in Conversation Analysis, Cambridge: Cambridge University Press.

[21] Karlík, P., Nekula, M., & Rusínová, Z. (Eds.). (1996). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

[22] Kučera, M. (1992). Studia paedagogica 8. Školní etnografie – přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

[23] Lefstein, A., & Snell, J. (2014). Better than best practice. Developing teaching and learning through dialogue. New York: Routledge.

[24] Lemke, J. (1990). Talking Science: Language, Learning, and Values. Norwood, NJ: Ablex Publishing.

[25] Lemke, J. L. (1982). Talking Physics. Physics Education, 17(6), 263–267.

[26] Louwerse, M. M., Crossley, S. A., & Jeuniaux, P. (2008). What if? Conditionals in Educational registers. Linguistics and Education, 19(1), 56–69.

[27] Makovská, Z. (2011). Žákovské strategie při hledaní odpovědi na otázky učitele. Studia paedagogica, 16(1), 47–70.

[28] Martin, J. R. (1983). The Development of Register. In R. O. Freedle & J. Fine (Eds.), Developmental Issues in Discourse. Advances in Discourse Processes, 10 (s. 1–40). Norwood, NJ: Ablex.

[29] Maybin, J. (Ed.). (1994). Language and Literacy in Social Practice. Clevedon: Multilingual Matters.

[30] Mehan, H. (1979). Learning lessons. Social organization in the classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.

[31] Mercer, N. (1995). Language and Guided Construction of Knowledge. In Language and Educations. Papers from Annual Meeting of British Association fo Applied Linguistics (s. 28–40). Clevedon, British Association fo Applied Linguistics.

[32] Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Childrens' Thinking. A sociocultural approach. London: Routledge.

[33] Myhill, D. (2003). Principled Understanding? Teaching the Active and Passive Voice. Language and Education, 17(5), 355–370.

[34] Pierce, K. M., & Gilles, C. (2008). From Exploratory Talk to Critical Conversations. In N. Mercer (Ed.), Exploring talk in schools: inspired by the work of Douglas Barnes (s. 37–54). London: SAGE.

[35] Prouzová, R. (1999). Aspekty mluveného projevu žaků čtvrté třidy. In Pražská skupina školní etnografie, 4. třida. Praha: Pedagogická fakulta. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/~www_kpsp/etnografie/vyzkum/4/prouz.pdf.

[36] Rampton, B., Maybin, J., & Roberts, C. (2004). Introduction: Explorations and encounters in linguistic ethnography. Draft chapter for linguistic ethnography: Interdisciplinary explorations.

[37] Roth, W. M. (2010). Language, Learning, Context. Talking the talk. New York: Routledge.

[38] Rymes, B. (2008). Language Socialization and the Linguistic Anthropology of Education. In P. Duff, & N. H. Hornberger (Eds.), Encyclopedia of Language and Education (s. 1–14). New York: Springer.

[39] Scott, P. (2008). Talking a Way to Understanding in Science. In N. Mercer (Ed.), Exploring talk in schools: inspired by the work of Douglas Barnes (s. 17–37). London: SAGE.

[40] Schleppegrell, M. J. (2001). Linguistic Features of the Language and Schooling. Linguistics and Education, 12(4), 431–459.

[41] Sharpe, T. (2008). How can teacher talk support learning? Linguistics and Education 19(2), 132–148.

[42] Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. London: Thomson Learning.

[43] Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

[44] Shuard, H., & Rothery, A. (1984). Children Reading Mathematics. London: John Murray.

[45] Šalamounová, Z. (2014, v přípravě). Socializace do školního vědeckého jazyka.

[46] Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

[47] Šeďová, K., Šalamounová, Z., & Švaříček, R. (2014). Troubles with Dialogic Teaching. Learning, Culture and Social Interaction, In Press.

[48] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[49] Šeďová, K., Švaříček, R., Makovská, Z., & Zounek, J. (2011). Dialogické struktury ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogika, 61(1), 13–34.

[50] Štech, S. (2004). Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování: Komentář na okraj Kansanenovy úvahy Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii. Pedagogika, 54(1), 58–63.

[51] Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

[52] Vaňková, I. (2007). Nádoba plná řeči. Praha: Karolinum.

[53] Vygotskij, L. S. (1970). Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[54] Wignell, P. (1994). Genre Across the Curriculum. Linguistics and Education, 6(4), 355–372.

[55] Wortham, S. (2001). Language Ideology and Educational Reserch. Linguistics and Education, 12(2), 253–259.

[56] Wortham, S. (2006). Learning Identity: The Joint Emergence of Social Identification and Academic Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Metriky

0


67

Views

40

PDF views