Spor o víceletá gymnázia: historický kontext a empirická data
Roč.19,č.3(2014)
Studia paedagogica
víceletá gymnázia; spravedlivost vzdělávacího systému; historie školství; výsledky žáků
[1] CERMAT. (9/2008). Závěrečná zpráva z cyklu pilotních projektů 2005–2008. Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Dostupné z: http://www.esf-kvalita1.cz/Vystupy_projektu/1A1U1_Narodni_hodnotici_zkouska/ZZ_cyklus_30092008_FINAL_s_titulni_stranou.pdf
[2] ČŠI. (9/2012). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích první celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2011/2012 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: http://www.niqes.cz/Niqes/media/Testovani/Zpr%C3%A1vy/Zaverecna-zprava-59-zverejneni.pdf
[3] Dvořák, D. (2012). Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 17(2), s. 9–12. Brno: Masarykova univerzita. | DOI 10.5817/SP2012-2-2
[4] Greger, D. (2005). The development and debating of the comprehensive school model in the Czech Republic and other Central and Eastern European Countries. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/uvrv/admin/download/b7.pdf
[5] Chvál, M., Kasíková, H., & Valenta, J. (2011). Rozvoj kompetence k učení na základních školách a víceletých gymnáziích. In H. Kasíková & J. Straková (Eds.), Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání (s. 134–172). Praha: Karolinum.
[6] Kádner, O. (1929). Vývoj a dnešní soustava školství. První díl. Praha: Sfinx.
[7] Kádner, O. (1931). Vývoj a dnešní soustava školství. Druhý díl. Praha: Sfinx.
[8] Kotásek, J. (2005). Vzdělávací politika a rozvoj školství v České republice po roce 1989 – 1. část. Technológia vzdelávania, 2005(3), 7–11.
[9] Kotásek, J., Greger, D., & Procházková, I. (2004). Understanding the Demand for Schooling in the Czech Republic (Country Report for OECD). Dostupné z: http://www.oecd.org/dataoecd/38/37/33707802.pdf
[10] Krejčová, S. (2012). Debata o reformě českého školství v letech 1989–2004 (diplomová práce). Dostupné z: http://is.muni.cz/th/190012/fss_m/DP-Krejcova.pdf
[11] Kuzmin, M. (1981). Vývoj školství a vzdělání v Československu. Praha: Academia.
[12] Matějů, P., & Straková, J. (Eds.). (2006). Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
[13] Mertlík, R. (1947). Nebezpečí jednotné školy. Praha: Václav Petr.
[14] Morkes, F. (2010). Víceletá gymnázia – ano, či ne? Dostupné z: http://www.modernivyucovani.cz/temata/fejeton/220-viceleta042009.html
[15] MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: ÚIV – Tauris.
[16] OECD. (1996). Zprávy o národní politice ve vzdělávání: Česká republika. Praha: ÚIV.
[17] Palečková, J., & Tomášek, V. (2005). Učení pro život: Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha: ÚIV.
[18] Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst? Praha: ÚIV.
[19] Palečková, J., Tomášek, V., Basl, J., Blažek, R., & Boudová, S. (2013). Hlavní zjištění PISA 2012. Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: Česká školní inspekce.
[20] Palečková, J., Tomášek, V., Basl, J., & Kramplová, I. (2007). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006: Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha: ÚIV.
[21] Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
[22] Příhoda, V. (1945). Idea školy druhého stupně. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví.
[23] SCIO. (9/2012). Srovnávací testy pro ZŠ (Stonožka) 2005/06–2011/12 – analýza výsledků. Dostupné z: https://www.scio.cz/download/kea_stzs/TK_09_2012/kea_analyza.pdf
[24] Simonová, N. (2011). Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti: vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
[25] Straková, J. (2006). Víceletá gymnázia a jejich role v reprodukci vzdělanostních nerovností. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), Nerovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 194–219). Praha: Academia.
[26] Straková, J. (2010). Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů. Sociologický časopis, 46(2), 187–210.
[27] Straková, J., & Greger, D. (2013). Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium. Orbis Scholae, 7(3), 73–85.
[28] Straková, J., Greger, D., Kalous, J., Košťálová, H., Polechová, P., Simonová, J. … & Veselý, A. (2009). Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: MŠMT.
[29] Straková, J., Kašpárková, L., Kramplová, I., Palečková, J., Procházková, I., Raabová, E., & Tomášek, V. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: ÚIV.
[30] Tomášek, V., Basl, J., Kramplová, I., Palečková, J., Pavliková, D. (2008). Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: ÚIV.
[31] Váňová, R. (2011). Téma rovných vzdělávacích příležitostí ve vzdělávání. In H. Kasíková & J. Straková (Eds.), Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání (s. 36–54). Praha: Karolinum.
[32] Vorlíček, Ch. (2004). České školství v letech 1945–2000. In E. Walterová (Ed.), Česká pedagogika: Proměny a výzvy (s. 119–176). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
[33] Walterová, E. (2004). Vývoj české školy. In E. Walterová a kol., Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl (s. 49–67). Brno: Paido.
[34] Walterová, E. (2011). Vývoj primární a nižší sekundární školy v českém kontextu. In E. Walterová a kol., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 16–51). Praha: Karolinum.
Copyright © 2014 Studia paedagogica