Nuda ve škole

Roč.19,č.3(2014)
Studia paedagogica

Abstrakt
Předložený text je věnován fenoménu nudy na středních školách. Téma bylo zkoumáno kvalitativně prostřednictvím analýzy písemných vyprávění třinácti žáků gymnázií a středních odborných škol. Článek přibližuje pohled žáků na prožitek nudy v každodennosti školního života, vyjadřuje se k otázkám příčin vzniku nudy, ke způsobům jejího řešení a k dopadům nudy na žáky.

Klíčová slova:
nuda; žák střední školy; učitel; zábava
Reference

[1] Aho, K. (2007). Simmel on acceleration, boredom and extreme aesthesia. Journal for the Theory of Social Behaviour, 37(4), 447–462. | DOI 10.1111/j.1468-5914.2007.00345.x

[2] Čermák, I. (2002). Myslet narativně. In I. Čermák & M. Miovský (Eds.), Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí I. (s. 11–25). Tišnov: Sdružení SCAN.

[3] Čermák, I. (2004). Narativní myšlení a skutečnost. Československá psychologie, 48(1), 17–26.

[4] Diehl, D., & McFarland, D. A. (2012). Classroom Ordering and the Situational Imperatives of Routine and Ritual. Sociology of Education, 85(4), 326–349. | DOI 10.1177/0038040712452093

[5] Eagleton, T. (2010). Úvod do literární teorie. Praha: Plus.

[6] Farmer, R., & Sundberg, N. (1986). Boredom proneness – the development and correlates of a new scale. Journal of Personality Assessment, 50(1), 4–17. | DOI 10.1207/s15327752jpa5001_2

[7] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

[8] Goodstein, E. (2005). Experience without qualities: boredom and modernity. Standford: Standford university press.

[9] Hill, A., & Perkins, R. (1985a). Cognitive and affective aspects of boredom. British Journal of Psychology, 76(2), 221–234. | DOI 10.1111/j.2044-8295.1985.tb01946.x

[10] Hill, A., & Perkins, R. (1985b). Towards a model of boredom. British Journal of Psychology, 76(2), 235–240. | DOI 10.1111/j.2044-8295.1985.tb01947.x

[11] Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.

[12] Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[13] Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada.

[14] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

[15] Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.

[16] Pavelková, I. (2010). Nuda ve škole. In H. Krykorková & R. Váňová et al. Učitel v současné škole (s. 219–233). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

[17] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[18] Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. London: Sage.

[19] Robinson, W. P. (1975). Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45(2), 141–152. | DOI 10.1111/j.2044-8279.1975.tb03239.x

[20] Svendsen, L. F. H. (2011). Malá filosofie nudy. Zlín: Kniha Zlín.

[21] Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 59(2), 105–115.

[22] Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.

[23] Viktorová, I. (2004). Představy o budoucnosti. In Pražská skupina školní etnografie, Čeští žáci po deseti letech (s. 148–170). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

Metriky

0


395

Views

234

PDF views