Učit se a stárnout aktivně: senioři v mobilních počítačových učebnách

Roč.20,č.1(2015)
Studia paedagogica

Abstrakt
Stárnout aktivně je výzva, s níž se současná společnost obrací na seniory. Jak to ale dělat? Jaké příležitosti k tomu využít? Je to opravdu to, co senioři chtějí? To jsou obecné otázky, kterými je veden tento článek. Na příkladu aktivních a vitálních seniorů, kteří se učí počítačovým dovednostem v tzv. mobilních počítačových učebnách, ukazujeme, jaká jsou specifika jejich učení, za jakých podmínek se učí lépe a snadněji, jak zvládají nároky učení se pro ně novým technologiím, čím k procesům učení přispívá mezigenerační setkávání a mezigenerační přenos, a nakonec také co seniorům učení se práci s PC přineslo, respektive co oni sami na této své vzdělávací aktivitě oceňují.

Klíčová slova:
učení; mezigenerační učení; senioři; stárnutí; aktivní stárnutí; vitalita; mobilní počítačové učebny
Reference

[1] Bélanger, P. (2011). Theories in Adult Learning and Education. Leverkusen Opladen: Barbara Budrich Publishers.

[2] Craciun, C., et al. (2012). Is Being Old What You See in the Mirror? How Middle-aged Romanians Understand Successful Ageing and How to Achieve it. Cognition, Brain, Behavior. An Interdisciplinary Journal, 16(4), 495–508.

[3] Eraut, M. (2013). Informal Learning in the Workplace. In D. Scott (Ed.), Theories of Learning (s. 34–61). London & Washington DC: SAGE.

[4] Escuder-Mollon, P., & Cabedo, S. (Eds.). (2013). Education and Quality of Life of Senior Citizens. Universitat Jaume I.

[5] EU (2012). Evropa – Evropský rok aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. Brussels: European Commission.

[6] Hasmanová Marhánková, J. (2013). Aktivita jako projekt. Diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: SLON.

[7] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.

[8] Jarrott, S. E., Smith, C. L., & Weintraub, A. P. C. (2008). Development of a Standardized Tool for Intergenerational Programming: The Intergenerational Observation Scale. Journal of Intergenerational Relationships, 6(4), 433– 447. | DOI 10.1080/15350770802474595

[9] Koukolík, F. (2014). Metuzalém: O stárnutí a stáří. Praha: Karolinum.

[10] Laslett, P. (1996). A Fresh Map of Life: The Emergence of the Third Age. London: Palgrave Macmillan.

[11] Memorandum o celoživotním učení (2000). Pracovní materiál Evropské komise. Praha: NUV.

[12] MPSV (2013). Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013–2017. Praha: MPSV.

[13] Novotný, P., Bosničová, N., Břenková, J., Fukan, J., Lazarová, B., Palán, & Rabušicová, M. (2014). Age management: Jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat. Možnosti uplatnění age managementu v ČR. Praha: AIVD.

[14] OECD (1998). Maintaining Prosperity in an Ageing Society. Paris: OECD.

[15] Pacovský, V. (1990). O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum.

[16] Petrová Kafková, M. (2013). Šedivějící hodnoty? Aktivita jako dominantní z působ stárnutí. Brno: Munipress.

[17] Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2014). Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu. Studia paedagogica, 19(1), 103–124. | DOI 10.5817/SP2014-1-6

[18] Švancara, J. (1983). Psychologie stárnutí a stáří. Praha: SPN.

[19] Tinto, V. (1993). Leaving Colleges: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. Chicago: Chicago University Press.

[20] Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. – Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.

[21] Yorks, L., & Kasl, E. (2013). Toward a Theory and Practice for Whole-Person Learning: Reconceptualizing Experience and the Role of Affect. In D. Scott (Ed.), Theories of Learning (s. 15–32). London & Washington DC: SAGE.

[22] WHO (2002). Active Ageing: A Policy Framework. Geneva: World Health Organisation.

[23] Žižlavský, M. (2003). Metodologie pro Sociální politiku a sociální práci. Brno: Masarykova univerzita.

Metriky

0


176

Views

102

PDF views