Diverzita žáků: Téma pro vedení školy
Roč.20,č.2(2015)
Studia paedagogica: Akce!
inkluzivní vzdělávání; diverzita žáků; vedení školy
[1] Ainscow, M. (2005). Rozvoj inkluzivních vzdělávacích systémů – jaké existují páky změny? Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. Studia paedagogica, U10, 33–47.
[2] Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2004). Understanding and developing inclusive practices in schools: A collaborative action research network. International Journal of Inclusive Education, 8(2), 125–139. | DOI 10.1080/1360311032000158015
[3] Armstrong, A. Ch., Armstrong, D., & Spandagou, I. (2010). Inclusive education. International policy & practice. London: SAGE Publications.
[4] Bartolo, P. A. (2010). The process of teacher education for inclusion: The Maltese experience. Journal of Research in Special Educational Needs, 10(1), 139–148. | DOI 10.1111/j.1471-3802.2010.01163.x
[5] Bartoňová, M., & Vítková, M., et al. (2010). Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné školy. Brno: Masarykova univerzita.
[6] Bartoňová, M., & Vítková, M., et al. (2012). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido, Masarykova univerzita.
[7] Benjamin, S., Nind, M., Hall, K., Collins, J., & Sheehy, K. (2003). Moments of Inclusion and Exclusion: Pupils negotiating classroom contexts. British Journal of Sociology of Education, 24(5), 547–558. | DOI 10.1080/0142569032000127125
[8] Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. London: Centre for studies on inclusive education. Online: http://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20English.pdf
[9] Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. London: SAGE Publications Ltd.
[10] Carrington, S., & Elkins, J. (2002). Bridging the gap between inclusive policy and inclusive culture in secondary schools. Support for Learning, 17 | DOI 10.1111/1467-9604.00236
[11] Clark, C., Dyson, A., Millward, A., & Robson, S. (1999). Theories of inclusion, theories of schools: Deconstructing and reconstructing the inclusive school. British Educational Research Journal, 25(2), 157–177. | DOI 10.1080/0141192990250203
[12] Davies, B. (Ed.) (2005). The essentials of school leadership. London: SAGE Publications.
[13] Dyson, A. (2008). Beyond the school gate: Schools, communities and social justice. Orbis scholae, 2(2), 39–54.
[14] Edmunds, A. L., Macmillan, R. B., Specht, J., Nowicki, E. A., & Edmunds, G. (2009). Principals and inclusive schools: Insight into practice. Journal of Educational Administration and Foundations, 20(1), 1–23.
[15] Emanuelsson, I., Haug, P., & Persson, B. (2005). Inclusive education in some Western European countries: Different policy rhetorics and school realities. In D. Mitchell (Ed.), Contextualizing inclusive education. Evaluating old and new international perspectives (s. 114–138). London: Routledge.
[16] Equity and quality in education: Supporting disadvantaged students and schools (2012). OECD Publishing. Online: http://dx.doi.org/10.1787/9789264130852-en | DOI 10.1787/9789264130852-en
[17] Hájková, V. (2005). Integrativní pedagogika. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR.
[18] Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a. s.
[19] Irvine, A., Lupart, J., Loreman, T., & McGhie-Richmond, D. (2010). Educational leadership to create authentic inclusive schools: The experiences of principals in a Canadian rural school district. Exceptionality Education International, 20(2), 70–88. Online: http://ir.lib.uwo.ca/eei/vol20/iss2/7/
[20] Jarkovská, L., Lišková, K., & Obrovská, J. (2014). Žádná různost není, všichni jsme tu stejní. Děti migrantů, jejich spolužáci a vyučující na českých základních školách. Orbis scholae, 8(1), 97–110.
[21] Kasíková, H. (2011). V základním vzdělávání spolu, nebo odděleně? (Téma v průsečíku různých přístupů). In H. Kasíková & J. Straková (Eds.), Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání (s. 17–35). Praha: Karolinum.
[22] Kašparová, I., & Souralová, A. (2014). "Od lokální k cikánské škole": Homogenizace školní třídy a měnící se role učitele. Orbis scholae, 8(1), 79–96.
[23] Koncepce rozvoje školy 2013–2014 (interní dokument školy).
[24] Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita.
[25] Leithwood, K., & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Philadelphia, PA: Laboratory for Student Success, Temple University.
[26] Leo, E., & Barton, L. (2006). Inclusion, diversity and leadership: Perspectives, possibilities and contradictions. Educational Management, Administration & Leadership, 34(2), 167–180. | DOI 10.1177/1741143206062489
[27] Lukas, J. (2012). Připravenost školy k inkluzivnímu vzdělávání. Praha: NÚV. Online: http://www.nuv.cz/ae/pripravenost-skoly-k-inklusivnimu-vzdelavani
[28] Mac Ruairc, G., Ottesen, E., & Precey, R. (2013). Leadership for inclusive education. Values, vision and voices. Rotterdam: Sense Publishers.
[29] Mac Ruairc, G. (2013). Including who? Deconstructing the discourse. In G. Mac Ruairc, E. Ottesen, & R. Precey. Leadership for inclusive education. Values, vision and voices (s. 9–18). Rotterdam: Sense Publishers.
[30] Němec, J., & Vojtová, V., et al. (2009). Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Masarykova univerzita.
[31] Open file on inclusive education. Support materials for managers and administrators (2001). Paris: UNESCO, Section for Combating Exclusion through Education. Division of Basic Education.
[32] Portela, A. (2013). Identity, inclusion and leadership. In G. Mac Ruairc, E. Ottesen, & R. Precey. Leadership for inclusive education. Values, vision and voices (s. 35–43). Rotterdam: Sense Publishers.
[33] Precey, R., & Mazurkiewicz, G. (2013). Leadership for inclusion: An overwiev. In G. Mac Ruairc, E. Ottesen, & R. Precey. Leadership for inclusive education. Values, vision and voices (s. 105–119). Rotterdam: Sense Publishers.
[34] Rayner, S. (2007). Managing special and inclusive education. London: SAGE Publications.
[35] Rendl, M., & Škaloudová, A. (2004). Proměny "žákovství" v pražských školách. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada pedagogická. Studia paedagogica, U9, 17–35.
[36] Robinson, V. M. J. (1998). Methodology and the research-practice gap. Educational Researcher, 27(1), 17–26. | DOI 10.3102/0013189X027001017
[37] Straková, J., Spilková, V., Simonová, J., Friedleandaerová, H., & Hanzák, T. (2013). Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae, 7(1), 79–100.
[38] Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání (2013). (dokument školy).
[39] The Salamanca statement and framework for action on special needs education (1994). Salamanca. Online: http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
[40] Výroční z právy z let 2011/2012–2013/2014. (dokumenty školy).
[41] Vzdělávání učitelů k inkluzi v Evropě – výzvy a příležitosti. (2011). Odense: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. Online: https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-challenges-and-opportunities_TE4I-Synthesis-Report-CS.pdf
[42] Yin, R. K. (2014). Case study research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Copyright © 2015 Studia paedagogica