Bloková výuka nadaných žáků

Roč.20,č.2(2015)
Studia paedagogica: Akce!

Abstrakt
Předložená empirická studie se zabývá charakteristikami blokové výuky nadaných žáků pátého ročníku ve srovnání s běžnou výukou v páté třídě. Blokovou výuku můžeme charakterizovat jako určitou formu nadstandardního přístupu vzdělávání nadaných nad rámec běžného kurikula. Hlavním cílem bloků je podpořit rozvoj kognitivních schopností intelektově nadaných žáků. Na základě získaných dat bylo vymezeno celkem pět klíčových charakteristik blokové výuky realizované na vybrané škole. Výzkumné šetření se postupně věnuje jednotlivým charakteristikám a přibližuje je v kontextu reálné výuky.

Klíčová slova:
bloková výuka; nadaný žák; vzdělávání nadaných žáků
Reference

[1] Davis, G., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented. Boston: Pearson/A and B.

[2] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

[3] Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

[4] Institut biostatistiky a analýz MU. (2014). Mensa ČR: Nadané děti. Online: http://deti.mensa.cz/index.php

[5] Jurášková, J. (2006). Základy pedagogiky nadaných. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR.

[6] Laznibatová, J. (2001). Nadané dieťa: Jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: Iris.

[7] Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.

[8] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[9] Skalková, J. (1999). Obecná didaktika: Vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: ISV nakladatelství.

[10] Šeďová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 16(1), 89–118.

[11] Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: Zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61–86.

[12] Škrabánková, J. (2012). Žijeme s nadáním. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.

[13] Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9–46.

[14] Vygotskij, L. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

Metriky

202

Views

73

PDF views