Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv: aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku
Roč.20,č.3(2015)
Studia paedagogica
vzdělávání v psychologii; didaktika; psychologická gramotnost; ontologie první osoby; ontologie třetí osoby; exprese; denotace; exemplifikace; expresivní experimentace
[1] Altmanová, J. (Ed.). (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Gramotnosti_ve_vzdelavani11.pdf
[2] Bateson, G. (1987). Steps to an Ecology of Mind. Northvale, New Jersey, London: Jason Aronson Inc.
[3] Boneau, C. A. (1990). Psychological literacy: A first approximation. American Psychologist, 45(7), 891–900. | DOI 10.1037/0003-066X.45.7.891
[4] Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. San Francisco: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
[5] Bullough, E. (1995). Psychická distance jako faktor v umění a estetický princip. Estetika, 32(1), 10–30.
[6] Burton, L. R., & McDonald, K. J. (2011). Introductory Psychology and Psychological Literacy. In J. Cranney & D. Dunn (Eds.), The Psychologically Literate Citizen: Foundations and Global Perspectives (s. 91–103). New York: Oxford University Press.
[7] Cranney, J., Botwood, L., & Morris, S. (2012). National Standards for Psychological Literacy and Global Citizenship: Outcomes of Undergraduate Psychology Education. Australia: The University of New South Wales. Dostupné z: http://www.groups.psychology.org.au/Assets/Files/Cranney_NTF_Final_Report_231112_Final_pdf.pdf
[8] Cranney, J., & Dunn, D. (Eds.). (2011). The Psychologically Literate Citizen: Foundations and Global Perspectives. New York: Oxford University Press.
[9] Currie, G., & Ravenscroft, I. (2002). Recreative minds. Imagination in philosophy and psychology. New York: Oxford University Press.
[10] Čapek, J. (2012). Maurice Merleau-Ponty. Myslet podle vnímání. Praha: Filosofia.
[11] Davidson, D. (1991). Three Varieties of Knowledge. In A. Griffiths (Ed.), A. J. Ayer: Memorial Essays (Royal Institute of Philosophy Supplement 30) (s. 153–166). Cambridge: Cambridge University Press.
[12] Dennett, D. C. (2004). Druhy myslí. Praha: Academia.
[13] Dunn, D. (2009). Thinking about psychological literacy. How psychologically literate are you?, Psychology Today. Dostupné z: http://www.psychologytoday.com/blog/head-theclass/200909/thinking-about-psychological-literacy
[14] Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.
[15] Flegr, J. (2005). Evoluční biologie. Praha: Academia.
[16] Fonagy, P., & Target, M. (1996). Playing with reality II: The development of psychic reality from a theoretical perspective. International Journal of Psychoanalysis, 77(3), 459–479.
[17] Fonagy, P., & Target, M. (2005). Model mentalizace podle Petera Fonagyho a Mary Target. In P. Fonagy & M. Target, Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie (s. 273–284). Praha: Portál.
[18] Goodman, N. (1996). Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa.
[19] Goodman, N. (2007). Jazyky umění – nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
[20] Goodman, N., & Elgin, C. Z. (1988). Reconception in Philosophy and other Arts and Sciences. London: Routledge.
[21] Hjelmslev, L. (1972). O základech teorie jazyka. Praha: Academia.
[22] Husserl, E. (1993). Karteziánské meditace. Praha: Nakladatelství Svoboda-Libertas.
[23] Chrz, V. (2013). Exprese jako vtiskování signatury. In J. Slavík, V. Chrz, & S. Štech (Eds.), Tvorba jako z působ poznávání (s. 223–248). Praha: Karolinum.
[24] Janík, T., & Slavík, J. (2009). Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika, 59(2), 116–135.
[25] Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: Přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
[26] Janík, T. (Ed.). (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
[27] Kansanen, P. (2007). Oborové didaktiky jako základ znalostní báze pro učitele – nebo tomu budeme raději říkat pedagogical content knowledge? In T. Janík (Ed.), Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? (s. 7–22). Brno: Paido.
[28] Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
[29] Lhotský, J. (2014). Zdánlivý soumrak přírodozpytu. Vesmír, 93(7), 383.
[30] Mair, C., Taylor, J., & Hulme, J. (2013). An introductory guide to psychological literacy and psychologically literate citizenship. York: The Higher Education Academy.
[31] McGovern, T. V., Corey, L. A., Cranney, J., Dixon, Jr., W. E., Holmes, J. D., Kuebli, J. E., Ritchey, K., Smith, R. A., & Walker, S. (2010). Psychologically literate citizens. In D. Halpern (Ed.), Undergraduate Education in Psychology: Blueprint for the Discipline's Future (s. 9–27). Washington, DC: APA.
[32] Nohavová, A. (2012). Psychologické souvislosti hlasu a sebepojetí jedince. (Disertační práce). České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.
[33] Nohavová, A., & Slavík, J. (2012). Expression – An Experimental Field for Investigation and Management of the Paradox of Education (With Illustrations from Voice Education). International Education Studies, 5(6), 24–35. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.5539/ies.v5n6p24 | DOI 10.5539/ies.v5n6p24
[34] Peregrin, J. (1999). Význam a struktura. Praha: OIKOYMENH.
[35] Perner, J. (1991). Understanding the representational mind. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
[36] Petráčková, V., & Kraus, J. (Eds.). (2001). Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia.
[37] Prach, V. (1942/1998). Řecko-český slovník. Praha: Vyšehrad.
[38] Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
[39] Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykova univerzita.
[40] Searle, J. R. (2004). Mind: A Brief Introduction. Oxford: Oxford University Press.
[41] Sedláková, M. (1992). Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. Československá psychologie, 36(4), 289–308.
[42] Sedláková, M. (1995). Zdroje pojetí mentální reprezentace v současné teorii mysli. Praha: Psychologický ústav AV ČR (nepublikovaný rukopis).
[43] Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum.
[44] Slavík, J. (2007). Mozek, myšlení, umění. In D. Krámský (Ed.), Humanitní vědy dnes a zítra (s. 327–338). Liberec: Katedra filosofie Technické univerzity v Liberci – Nakladatelství Bor.
[45] Slavík, J. (2014). Artefiletika – expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji. Speciální pedagogika, 24(4), 259–276.
[46] Slavík, J., Dytrtová, K., & Fulková, M. (2010). Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 60(3–4), 223–241.
[47] Slavík, J., & Janík, T. (2006). Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika, 56(2), 168–177.
[48] Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako z působ poznávání. Praha: Karolinum.
[49] Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě.
[50] Vašutová, M., & Schneiderová, A. (2013). Didaktické a psychologické aspekty výuky psychologie na středních školách. Psychologie a její kontexty, 4(1), 81–86.
[51] Walton, K. L. (1990). Mimesis as Make-Believe (on the foundations of the representational arts). London: Harvard University Press.
[52] Whitehead, A. N. (1998). Symbolismus, jeho význam a účin. Praha: Panglos.
[53] Zuska, V. (2001). Estetika. Praha: Triton.
Copyright © 2015 Studia paedagogica