Neverbální chování učitelů ve vyučovacích hodinách

Roč.21,č.1(2016)
Studia paedagogica

Abstrakt
Článek je věnován problematice neverbálního projevu učitelů ve výuce. V prostředí školní třídy hrají vysílané neverbální signály podstatnou úlohu. Významně se podílejí nejen na probíhajících interakcích mezi učitelem a žáky, potažmo na ustavování jejich vzájemných vztahů, ale rovněž na průběhu vyučovacího procesu. Mým cílem bylo zjistit, jakým způsobem jsou neverbální projevy učitelů provázané, a jak se podílejí na průběhu vyučování. Metodou zkoumání neverbální komunikace učitelů bylo nepřímé pozorování jejich vyučovacích hodin. Na základě analýzy nashromážděných dat byla odhalena vzájemná souvislost mezi jednotlivými vybranými formami neverbální komunikace. Prezentovaným výsledkem je kategorizace neverbálního chování učitelů do tří typů pojmenovaných jako katedrový, tabulový a lavicový. Místo ve školní třídě, kde se učitel situuje, významně souvisí s jeho dalšími neverbálními projevy i jeho pojetím výuky.

Klíčová slova:
neverbální komunikace; výuková komunikace; gestika; posturologie; haptika; proxemika
Reference

[1] Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[2] Bradová, J. (2011). Variácie priestorového usporiadania školskej triedy a ich vplyv na pedagogickú komunikáciu. Studia paedagogica, 16(1), 191–209.

[3] Bruno, T., & Adamczyk, G. (2005). Řeč těla: Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada.

[4] Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál.

[5] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

[6] Kelly, S. D., Özyürek, A., & Maris, E. (2010). Two sides of the same coin: Speech and gesture mutually interact to enhance comprehension. Psychological Science, 21(2), 260–267. | DOI 10.1177/0956797609357327

[7] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně.

[8] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[9] Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.

[10] Pease, A. (2001). Řeč těla: Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.

[11] Pease, A., & Peaseová, B. (2008). Řeč těla. Praha: Portál.

[12] Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

[13] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[14] Špatenková, N., & Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: Komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.

[15] Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71. | DOI 10.5817/PedOr2013-1-48

[16] Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.

[17] Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.

Metriky

0

Crossref logo

0


376

Views

297

PDF views