Non-Verbal Behaviour of Teachers in Classes

Vol.21,No.1(2016)
Studia paedagogica

Abstract
This paper examines non-verbal behaviour of teachers in classes. Non-verbal signals are of prime importance in the classroom because as well as influencing ongoing interactions between teachers and students, they shape their relationships and even the teaching process. The aim of this paper is to describe how non-verbal signals are connected to one another and how they influence the teaching process. The chosen method of research was non-direct observation of teachers' non-verbal behaviour in the classes which they taught. The analysis of their behaviour revealed a connection between particular types of non-verbal behaviour. The paper thus identifies three types of non-verbal behaviour, which it describes as teachers' desk-oriented, students' desk oriented and board-oriented. It concludes by claiming that a teacher's position in the classroom significantly influences their non-verbal behaviour and even their mode of teaching.

Keywords:
non-verbal behaviour; classroom discourse; gestures; posturology; haptics; proxemics
References

[1] Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[2] Bradová, J. (2011). Variácie priestorového usporiadania školskej triedy a ich vplyv na pedagogickú komunikáciu. Studia paedagogica, 16(1), 191–209.

[3] Bruno, T., & Adamczyk, G. (2005). Řeč těla: Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada.

[4] Doherty-Sneddon, G. (2005). Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál.

[5] Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.

[6] Kelly, S. D., Özyürek, A., & Maris, E. (2010). Two sides of the same coin: Speech and gesture mutually interact to enhance comprehension. Psychological Science, 21(2), 260–267. | DOI 10.1177/0956797609357327

[7] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně.

[8] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1989). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[9] Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.

[10] Pease, A. (2001). Řeč těla: Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál.

[11] Pease, A., & Peaseová, B. (2008). Řeč těla. Praha: Portál.

[12] Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

[13] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[14] Špatenková, N., & Králová, J. (2009). Základní otázky komunikace: Komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén.

[15] Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2013). Vizuální akty ve výukové komunikaci. Pedagogická orientace, 23(1), 48–71. | DOI 10.5817/PedOr2013-1-48

[16] Tegze, O. (2003). Neverbální komunikace. Praha: Computer Press.

[17] Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.

Metrics

0

Crossref logo

0


385

Views

309

PDF (Czech) views