Uplatnění otevřeného přístupu k matematice v přípravě budoucích učitelů 1. stupně ZŠ – empirická studie v kontextu badatelsky orientovaného kurzu

Roč.23,č.3(2018)
Studia paedagogica

Abstrakt
Předkládaná empirická studie se zaměřuje na otázky související s využitím badatelsky orientované výuky matematiky v pregraduálním vzdělávání budoucích učitelů 1. stupně ZŠ, konkrétně na otázky související s uplatňováním otevřeného přístupu k matematice. V rámci dvousemestrálního kurzu matematiky jsem provedla kvalitativní šetření, ve kterém jsem sledovala jevy související s otevřeným přístupem v záznamech řešení matematických úloh a v reflexích sepsaných účastníky na konci kurzu. Zkoumala jsem uplatňování různých postupů řešení a jejich obvyklost, počet hledaných řešení, akceptaci různých zápisů řešení apod. U tří čtvrtin účastníků jsem zaznamenala zlepšení v otevřeném přístupu k matematice (v akceptaci různých zápisů řešení, v počtu hledaných řešení a/nebo ve z působu hledání řešení), nikdo se nezhoršil. Odhalila jsem souvislosti mezi obvyklostí postupů používaných jednotlivými účastníky při řešení úloh, obsahem jejich reflexí a jejich zlepšením v otevřeném přístupu.

Klíčová slova:
učitelé na základních školách; badatelsky orientovaná výuka; otevřený přístup k matematice; výuka matematiky; vzdělávání budoucích učitelů
Reference

[1] Artigue, M., & Blomhøj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM Mathematics Education, 45(6), 797–810. | DOI 10.1007/s11858-013-0506-6

[2] Bruder, R., & Prescott, A. (2013). Research evidence on the benefits of IBL. ZDM Mathematics Education, 45(6), 811–822. | DOI 10.1007/s11858-013-0542-2

[3] Bruner, J. S. (1965). Vzdělávací proces. Praha: SPN.

[4] Cihlář, J., Lesáková, E., Řídká, E., & Zelenka, M. (2007). Očekávané výstupy z RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. Praha: ÚIV.

[5] Činčera, J. (2014). Význam nezávislých expertních center pro šíření badatelsky orientované výuky v České republice. Scientia in Educatione, 5(1), 74–81.

[6] Dabell, J., Keogh, B., & Naylor, S. (2008). Concept Cartoons in mathematics education [CD]. Sandbach: Millgate House Education.

[7] Dewey, J. (1938). Logic: The theory of inquiry. New York: Holt.

[8] Dorier, J.-L., & Maaß, K. (2014). Inquiry-based mathematics education. In S. Lerman, Encyclopedia of mathematics education (s. 300–304). Dordrecht: Springer.

[9] Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: UPOL.

[10] Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.

[11] Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.

[12] Hošpesová, A. (2016). Badatelsky orientovaná výuka matematiky na 1. stupni základního vzdělávání. Orbis Scholae, 10(2), 117–130.

[13] Hruša, K., & Vyšín, J. (1964). Vybrané kapitoly z metodiky vyučování matematice na základní devítileté škole. Praha: SPN.

[14] Janoušková, S., Novák, J., & Maršák, J. (2008). Trendy ve výuce přírodovědných oborů z evropského pohledu. Acta Facultatis Paedagiogicae Universitatis Trnaviensis, Ser. D, Supplementum, 2(12), 129–132.

[15] Jao, L. (2017). Shifting pre-service teachers' beliefs about mathematics teaching: The contextual situation of a mathematics methods course. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(5), 895–914. | DOI 10.1007/s10763-016-9719-9

[16] Kalhous, Z., & Obst, O., et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.

[17] Koman, M., & Tichá, M. (1997). Jak v matematice zvládají žáci zkoumání situací z praxe (Cestování – čas – peníze). Matematika – fyzika – informatika, 7(1), 2–12.

[18] Mareš, J., & Gavora, P. (1999). Anglicko-český pedagogický slovník. Praha: Portál.

[19] Minner, D. D., Levy, A. J., & Century, J. (2010). Inquiry-based science instruction – What is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 474–496. | DOI 10.1002/tea.20347

[20] National Research Council. (1996). National science education standards. Washington: National Academy Press.

[21] National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington: National Academy Press.

[22] Nohda, N. (2000). Teaching by open-approach method in Japanese mathematics classroom. In T. Nakahara & M. Koyama (Eds.), Proceedings of the 24th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME 24) (Vol. 1) (s. 39–53), Hiroshima: Hiroshima University.

[23] Papáček, M. (2010). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování – Cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in Educatione, 1(1), 33–49.

[24] Pehkonen, E. (Ed.). (1997). Use of open-ended problems in mathematics classroom. Helsinki: University of Helsinki.

[25] Pehkonen, E. (2017). Finnish elementary teachers' conceptions on problem solving in mathematics teaching. La matematica e la sua Didattica, 25(1), 13–27.

[26] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[27] Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H., & Hemmo, V. (2007). Scientific education now: A renewed pedagogy for the future of Europe. Brussels: European Commission.

[28] Samková, L. (2016a). Badatelsky orientované vyučování matematice v přípravě budoucích prvostupňových učitelů. In M. Uhlířová, EME 2016 Proceedings. Primární matematické vzdělávání v souvislostech (s. 9–14). Olomouc: Pedagogická fakulta UPOL.

[29] Samková, L. (2016b). Didaktické znalosti obsahu budoucích učitelů 1. stupně základní školy před studiem didaktiky matematiky. Scientia in Educatione, 7(2), 71–99.

[30] Samková, L. (2017). Badatelské úlohy ve vyučování matematice. In P. Rosa, Sborník 8. konference Užití počítačů ve výuce matematiky (s. 116–131). České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

[31] Samková, L. (2018). Polyvalentní úlohy v matematice. Příspěvek prezentovaný na 23. konferenci EME 2018, Perspektivy primárního vzdělávání matematice, 25.–27. 4. 2018, Olomouc.

[32] Samková, L., Hošpesová, A., Roubíček, F., & Tichá, M. (2015). Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in Educatione, 6(1), 91–122.

[33] Samková, L., & Tichá, M. (2017). On the way to observe how future primary school teachers reason about fractions. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 10(4), 93–100.

[34] Schoenfeld, A. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. In D. A. Grouws, Handbook of research on mathematics teaching and learning (s. 334–370). New York: Macmillan.

[35] Schoenfeld, A. H., & Kilpatrick, J. (2013). A US perspective on the implementation of inquiry-based learning in mathematics. ZDM Mathematics Education, 45(6), 901–909. | DOI 10.1007/s11858-013-0531-5

[36] Sullivan, P., Warren, E., & White, P. (2000). Students' responses to content specific open-ended mathematical tasks. Mathematics Education Research Journal, 12(1), 2–17. | DOI 10.1007/BF03217071

[37] Swan, M., Pead, D., Doorman, M., & Mooldijk, A. (2013). Designing and using professional development resources for inquiry-based learning. ZDM Mathematics Education, 45(7), 945–957. | DOI 10.1007/s11858-013-0520-8

[38] Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

[39] Tichá, M. (2013). Modernizace vyučování matematice v letech 1965–1985. Orbis Scholae, 7(1), 119–130.

[40] Vácha, Z., & Ditrich, T. (2016). Efektivita badatelsky orientovaného vyučování na primárním stupni základních škol v přírodovědném vzdělávání s využitím školních zahrad. Scientia in Educatione, 7(1), 65–79.

Metriky

0

Crossref logo

121

Views

63

PDF views