Rodičovské vnímání dětských potřeb a rozhodnutí vzdělávat doma

Roč.25,č.1(2020)
Studia paedagogica

Abstrakt
Vnímání dětství je v současnosti silně zaměřené na význam naplňování potřeb dětí, zejména s ohledem na vliv primární pečující osoby. S tím souvisí i v naší společnosti časté diskuse týkající se toho, kdy je pro děti vhodný věk pro vstup do vzdělávací instituce. Zřejmě nejmarkantnějším přístupem kritizujícím ranou separaci dítěte a následně odsouvajícím moment vstupu do vzdělávací instituce je iniciativa domácího vzdělávání. V našem výzkumu jsme se zaměřily na to, jak rodiče, kteří doma vzdělávali své děti, zdůvodňují tuto volbu v kontextu potřeb svých dětí. Analyzovaly jsme kvalitativní rozhovory (50) s cílem lépe porozumět jejich motivaci. Prezentujeme tři témata popisující rodiči vnímaný soulad dětských potřeb a možností domácího vzdělávání: (1) Potřeba bez pečného prostoru pro dozrání, (2) Potřeba individuálního rozvoje, (3) Potřeba osamostatnit se. Text poukazuje na to, jak je rozhodnutí vzdělávat děti doma propojené s aktuálními trendy v porozumění dětství a rodičovství. Analýza konkrétních zkušeností přináší praktické využití, zejména pro psychology a pedagogy.

Klíčová slova:
dětství; rodičovství; dětské potřeby; domácí vzdělávání
Reference

[1] Arora, T. C. M. J. (2003). School-aged children who are educated at home by their parents: Is there a role for educational psychologists? Educational Psychology in Practice, 19(2), 103–112. | DOI 10.1080/02667360303237

[2] Beláňová, A., Machovcová, K., Kostelecká, Y., & McCabe, M. (2018). Justifying Homeschooling in Czech Republic: How "good parents" and their children use time. Childhood, 25(4), 530–543. | DOI 10.1177/0907568218793517

[3] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Using Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. | DOI 10.1191/1478088706qp063oa

[4] Brown, P. (1990). The "third wave": Education and the ideology of parentocracy. British Journal of Sociology of Education, 11(1), 65–85. | DOI 10.1080/0142569900110105

[5] Burman, E. (2008). Deconstructing Developmental Psychology. London: Routledge.

[6] Collom, D. (2005). The ins and outs of homeschooling. The determinants of parental motivations and student achievement. Education and urban society, 37(3), 307–335. | DOI 10.1177/0013124504274190

[7] Česká školní inspekce (2016). Tematická zpráva. Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol (tzv. domácí vzdělávání). Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/TZ_IndividVzdel1/html5/index.html?&locale=ENG&pn=1

[8] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "What" and "Why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. | DOI 10.1207/S15327965PLI1104_01

[9] Geinger, F., Vandenbroeck, M., & Roets, G. (2014). Parenting as a performance: Parents as consumers and (de)constructors of mythic parenting and childhood ideals. Childhood, 21(4), 488–501. | DOI 10.1177/0907568213496657

[10] Greger, D. (2015). Přechod do základního vzdělávání. In D. Greger, J. Simonová, & J. Straková (Eds.), Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2016/04/Spravedlivy_start.pdf#page=98

[11] Gillernová, I. (1998). Sociální psychologie školy. In J. Výrost & I. Slaměník (Eds.), Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál.

[12] Hays, S. (1996). The Cultural Contradictions of Motherhood. New Haven: Yale University Press.

[13] Hašková, H., Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.

[14] Havelková, H., & Oates-Indruchová, L. (2014). The politics of gender culture under state socialism. An expropriated voice. London: Routledge.

[15] Kašparová, I., & Klvaňová, R. (2016). Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání. Sociólogia, 48(4), 377–398.

[16] Kašparová, I. (2017). Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický časopis, 53(1), 79–100.

[17] Kostelecká, Y. (2017). Home education experience in selected post-communist countries. In M. Gaither (Ed.), The Wiley Handbook of Home Education. Hoboken: Willey Blackwell.

[18] Lois, J. (2009). Emotionally layered accounts: homeschooler' justifications for maternal deviance. Deviant Behavior, 30(2), 201–234. | DOI 10.1080/01639620802069783

[19] Lois, J. (2013). Home is where the school is: the logic of homeschooling and the emotional labor of mothering. New York: New York University Press.

[20] Lucey, H., & Walkerdine, V. (1989). Democracy in the Kitchen: Regulating Mothers and Socialising Daughters. London: Virago Press.

[21] Marshall, H. (1991). The social construction of motherhood: An analysis of childcare and parenting manuals. In A. Phoenix, A. Woollett, & E. Lloyd (Eds.), Motherhood. Meanings, practices and ideologies. London: SAGE.

[22] McCabe, M., Kostelecká, Y., Beláňová, A., & Machovcová, K. (v recenzním řízení). The gift of homeschooling: Adult homeschool graduates and their parents conceptualize homeschooling in North Carolina. Peabody Journal of Education.

[23] Murphy, J., Gaither, M., & Gleim, Ch. E. (2017). The calculus of departure: Parent motivations for homeschooling. In M. Gaither (Ed.), The Wiley Handbook of Home Education. Hoboken: Willey Blackwell.

[24] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele (2018/19). Dostupné z: http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

[25] Nosál, I. (2002). České dětství v kontextu socialismu a post-socialismu: Diskurzy a reprezentace. Sociální studia 8, 53–76.

[26] Nosál, I. (2004). Diskurzivní re-konstrukce dětství: Mezi nostalgií a nejistotou. Analýza čtyř textů. In I. Nosál (Ed.), Obraz y dětství v dnešní české společnosti. Brno: FSS MU & Barrister & Principal.

[27] Nosál, I. (2005). Diskurzy o dětství v době post-socialismu. Národopisná revue, 15(2), 75–79.

[28] Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis Scholae, 11(1), 51–69.

[29] Spiegler, T. (2010). Parents' motives for home education: The influence of methodological design and social context. International Electronic Journal of Elementary Education, 3(1), 57–70.

[30] Štech, S. (2003). Škola, nebo domácí vzdělávání? Teoretická komplikace jedné praktické otázky. Pedagogika, 53(4), 418–436.

[31] Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Univerzita Karlova.

[32] Woolett, A., & Phoenix, A. (1991). Psychological views of mothering. In A. Phoenix, A. Woollett, & E. Lloyd (Eds.), Motherhood: Meanings, Practices, and Ideologies. Newbury Park: Sage Publications.

[33] Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Metriky

431

Views

301

PDF views