Motivace k učení se angličtině ve vztahu ke známkám a studijním aspiracím u žáků základních škol

Roč.26,č.3(2021)
Studia paedagogica

Abstrakt

Výzkumů motivace k učení se angličtině a jejího vztahu ke studijním výsledkům a aspiracím u českých žáků je málo. Tato studie si klade za cíl identifikovat vztah mezi úrovní výkonové motivace v angličtině a vybranými studijními výsledky a aspiracemi žáků. Výsledky dotazníkového šetření mezi žáky devátých ročníků základních škol (N = 324) ukazují, že potřeba úspěšného výkonu (PÚV) v angličtině je pozitivním prediktorem a potřeba vyhnutí se neúspěchu (PVN) v angličtině negativním prediktorem všech následujících indikátorů: známky z angličtiny na vysvědčení, získání vyznamenání, budoucí aspirace žáků studovat na g ymnáziu. Pro chlapce byl efekt PÚV na tyto indikátory v průměru nižší a naopak efekt PVN byl v průměru vyšší než pro dívky, nicméně v rámci regresní analýz y se ukázalo, že efekty nejsou statisticky signifikantní. Potvrzení těchto z jištění vyžaduje další výzkum, který by bral v úvahu rozdíly v užívání škál mezi žáky (např. skrze aplikaci metody ukotvujících vinět).


Klíčová slova:
motivace; studijní výsledky; studijní aspirace; angličtina jako cizí jazyk; nižší sekundární vzdělávání

Stránky:
29–50
Reference

[1] Azarnoosh, M., & Birjandi, P. (2012). Junior high school students' L2 motivational self system: Any gender differences. World Applied Sciences Journal, 20(4), 577–584. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2012.20.04.2732 | DOI 10.5829/idosi.wasj.2012.20.04.2732

[2] Boo, Z., Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). L2 motivation research 2005–2014: Understanding a publication surge and a changing landscape. System, 55, 145–157. https://doi.org/10.1016/j.system.2015.10.006 | DOI 10.1016/j.system.2015.10.006

[3] Bronec, J. (1991). Motivace ve výuce cizích jazyků. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 40(A39), 83–91.

[4] Csizér, K., & Dörnyei, Z. (2005). The internal structure of language learning motivation and its relationship with language choice and learning effort. The Modern Language Journal, 89(1), 19–36. https://doi.org/10.1111/j.0026-7902.2005.00263.x | DOI 10.1111/j.0026-7902.2005.00263.x

[5] Česká školní inspekce. (2017, 12. červen). Česká školní inspekce zveřejňuje národní a mezinárodní databázi šetření PISA 2015. https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Datove-soubory-a-dotazniky/Ceska-skolni-inspekce-zverejnuje-narodni-a-mezinar

[6] Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Lawrence Erlbaum.

[7] Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. In Z. Dörnyei & E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (s. 9–42). Multilingual Matters.

[8] Frydrychová Klímová, B. (2011). Motivation for learning English at a university level. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2599–2603. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.153 | DOI 10.1016/j.sbspro.2011.04.153

[9] Frydrychová Klímová, B., & Poulová, P. (2015). The role of ICT in raising student's motivation to learn English as a foreign language: Two case studies. In A. Jefferies & M. Cubric (Eds.), Proceedings of the 14th European Conference on e-Learning (s. 293–298). University of Hertfordshire.

[10] Gardner, R. C. (1985). The Attitude/Motivation Test Battery: Technical report. University of Western Ontario. http://publish.uwo.ca/~gardner/docs/AMTBmanual.pdf

[11] Gardner, R. C., Smythe, P. C., Clément, R., & Gliksman, L. (1976). Second-language learning: A social psychological perspective. Canadian Modern Language Review, 32(3), 198–213. https://doi.org/10.3138/cmlr.32.3.198 | DOI 10.3138/cmlr.32.3.198

[12] He, J., & van de Vijver, F. J. R. (2016). The motivation-achievement paradox in international educational achievement tests: Toward a better understanding. In R. B. King & A. B. I. Bernardo (Eds.), The psychology of Asian learners: A festschrift in honor of David Watkins (s. 253–268). Springer Science. https://doi.org/10.1007/978-981-287-576-1_16 | DOI 10.1007/978-981-287-576-1_16

[13] Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál.

[14] Janíková, V. (2016). Učení a vyučování cizích jazyků a identita. Pedagogická orientace, 26(1), 24–50. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-24 | DOI 10.5817/PedOr2016-1-24

[15] Jedinák, D. (1993). Smerom k motivácii štúdia matematiky. Pedagogická orientace, 8–9(3), 59–69.

[16] Khodadady, E., & Khajavy, G. H. (2013). Exploring the role of anxiety and motivation in foreign language achievement: A structural equation modeling approach. Porta Linguarum, 20, 269–286. https://doi.org/10.30827/Digibug.20240 | DOI 10.30827/Digibug.20240

[17] King, G., Murray, C., Salomon, J., & Tandon, A. (2004). Enhancing the validity and crosscultural comparability of measurement in survey research. American Political Science Review, 98(1), 191–207. https://doi.org/10.1017/S000305540400108X | DOI 10.1017/S000305540400108X

[18] Knihová, L., & Hronová, Š. (2015). Motivace ke studiu cizího jazyka a výuka angličtiny pro specifické účely v terciárním vzdělávání. In Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2015: Přínosy, výzvy, očekávání (s. 55–64). Magnanimitas.

[19] Kong, J. H., Han, J. E., Kim, S., Park, H., Kim, Y. S., & Park, H. (2018). L2 Motivational Self System, international posture and competitiveness of Korean CTL and LCTL college learners: A structural equation modeling approach. System, 72, 178–189. https://doi.org/10.1016/j.system.2017.11.005 | DOI 10.1016/j.system.2017.11.005

[20] Kormos, J., & Csizér, K. (2008). Age-related differences in the motivation of learning English as a foreign language: Attitudes, selves, and motivated learning behavior. Language Learning, 58(2), 327–355. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00443.x | DOI 10.1111/j.1467-9922.2008.00443.x

[21] Kozáková, P. (2013). Motivační pohybové aktivity ve výuce ruského jazyka na druhém stupni ZŠ. In J. Konečný (Ed.), Pražská rusistika 2013: Recenzovaný sborník příspěvků z konference konané dne 18. dubna 2013 v Praze (s. 110–122). Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.

[22] Kubíková, K., & Kostelníková, M. (2017). Příčiny nízké motivace ke studiu německého jazyka na středních školách. In M. Pešková & K. Kubíková (Eds.), Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jaz yků 2 (s. 26–42). Západočeská univerzita v Plzni.

[23] Lamb, M. (2017). The motivational dimension of language teaching. Language Teaching, 50(3), 301–346. https://doi.org/10.1017/S0261444817000088 | DOI 10.1017/S0261444817000088

[24] Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41(9), 954–969. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954 | DOI 10.1037/0003-066X.41.9.954

[25] Meece, J. L., Glienke, B. B., & Burg, S. (2006). Gender and motivation. Journal of School Psychology, 44(5), 351–373. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.004 | DOI 10.1016/j.jsp.2006.04.004

[26] Michel, Y. A., Steinmayr, R., Frenzel, A. C., & Ziegler, M. (2020). Unpacking domain-specific achievement motivation: The role of contextualising items for test-criterion correlations. Educational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/01443410.2020.1713303 | DOI 10.1080/01443410.2020.1713303

[27] Mori, S., & Gobel, P. (2006). Motivation and gender in the Japanese EFL classroom. System, 34(2), 194–210. https://doi.org/10.1016/j.system.2005.11.002 | DOI 10.1016/j.system.2005.11.002

[28] Noels, K. A., Pelletier, L. G., Clément, R., & Vallerand, R. J. (2000). Why are you learning a second language? Motivational orientations and self-determination theory. Language Learning, 50(1), 57–85. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00111 | DOI 10.1111/0023-8333.00111

[29] Pae, T. I. (2008). Second language orientation and self-determination theory: A structural analysis of the factors affecting second language achievement. Journal of Language and Social Psychology, 27(1), 5–27. https://doi.org/10.1177/0261927X07309509 | DOI 10.1177/0261927X07309509

[30] Papi, M. (2010). The L2 motivational self system, L2 anxiety, and motivated behavior: A structural equation modeling approach. System, 38(3), 467–479. https://doi.org/10.1016/j.system.2010.06.011 | DOI 10.1016/j.system.2010.06.011

[31] Pavelková, I. (2005). Postoje chlapců a dívek ke školním předmětům. In D. Heller, J. Procházková, & I. Sobotková (Eds.), Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování: sborník příspěvků z konference Psychologické dny, Olomouc 2004 (s. 1–10). Univerzita Palackého v Olomouci.

[32] Pavelková, I., & Frencl, M. (1997). Motivace žáků k učení. Pedagogika, 47(4), 329–345.

[33] Pavelková, I., Hrabal, K., & Hrabal, V. (2010). Mezinárodní srovnání motivačních zdrojů učební činnosti žáků. Pedagogika, 60(3–4), 97–107.

[34] Pavlíková, S. (2015). Kvalitativní výzkum zaměřený na výuku odborného anglického jazyka na vysoké škole. ACC JOURNAL, 21(3), 47–55. https://doi.org/10.15240/tul/004/2015-3-005 | DOI 10.15240/tul/004/2015-3-005

[35] Pecková, S. (2015). Fiktivní firma jako prostředek osvojování cizího jazyka – výzkumná zjištění. Business & IT, 5(2), 80–89.

[36] Smejkalová, K. (2016). Preference metody simulace a její vliv na percepci motivace a jazykové kompetence studentů. Paidagogos, 2016(1), 90–106.

[37] Sparfeldt, J. R., & Rost, D. H. (2011). Content-specific achievement motives. Personality and Individual Differences, 50(4), 496–501. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.11.016 | DOI 10.1016/j.paid.2010.11.016

[38] Trna, J. (1996). Dovednost učitele motivovat žáka. Pedagogická orientace, 18–19(6), 58–63.

[39] Vlčková, K. (2007). Strategie učení cizímu jaz yku: Výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Paido.

[40] Vlčková, K., Pešková, K., Uličná, K., Janík, M., & Švejdíková, K. (2014). Žákovské strategie při učení se anglickému jaz yku a jejich vztah k úspěšnosti. Masarykova univerzita. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7595-2014 | DOI 10.5817/CZ.MUNI.M210-7595-2014

[41] Voňková, H. (2017). Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.

[42] Voňková, H., Bendl, S., & Papajoanu, O. (2017). How students report dishonest behavior in school: Self-assessment and anchoring vignettes. The Journal of Experimental Education, 85(1), 36–53. https://doi.org/10.1080/00220973.2015.1094438 | DOI 10.1080/00220973.2015.1094438

[43] Voňková, H., Papajoanu, O., & Bendl, S. (2016). Aplikace metody ukotvujících vinět v pedagogickém výzkumu: přehled literatury a metodologická doporučení. Pedagogická orientace, 26(3), 537–559. https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-537 | DOI 10.5817/PedOr2016-3-537

[44] Voňková, H., Zamarro, G., & Hitt, C. (2018). Cross-country heterogeneity in students' reporting behavior: The use of the anchoring vignette method. Journal of Educational Measurement, 55(1), 3–31. https://doi.org/10.1111/jedm.12161 | DOI 10.1111/jedm.12161

[45] You, C. J., & Dörnyei, Z. (2016). Language learning motivation in China: Results of a large-scale stratified survey. Applied Linguistics, 37(4), 495–519. https://doi.org/10.1093/applin/amu046 | DOI 10.1093/applin/amu046

[46] You, C., Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2016). Motivation, vision, and gender: A survey of learners of English in China. Language Learning, 66(1), 94–123. https://doi.org/10.1111/lang.12140 | DOI 10.1111/lang.12140

Metriky

0

Crossref logo

0


437

Views

323

PDF views