Inventář ke zjišťování pracovní spokojenosti učitelů
Roč.29,č.1(2024)
Online first 2024
Příspěvek představuje původní metodu k měření pracovní spokojenosti učitelů. Metoda zahrnuje jedenáct položek hodnocených na pětibodové odpovědní škále a měří dvě dimenze pracovní spokojenosti: spokojenost s učitelskou profesí jako takovou a spokojenost na stávajícím pracovišti (škole). Nástroj byl ověřen na souboru 3 136 učitelů a vykazuje přijatelné psychometrické vlastnosti. Součástí příspěvku je aplikace dostupná online umožňující odhad faktorových skórů na základě finálního modelu.
pracovní spokojenost; učitel; inventář; faktorová analýza
[1] Auerswald, M., & Moshagen, M. (2019). How to determine the number of factors to retain in exploratory factor analysis: A comparison of extraction methods under realistic conditions. Psychological Methods, 24(4), 468–491. https://doi.org/10.1037/met0000200
[2] Baudiš, J. (2016). Pracovní spokojenost učitelů středních a vyšších policejních škol Ministerstva vnitra České republiky [dizertační práce]. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/83790
[3] Bektaş, Ç. (2017). Explanation of intrinsic and extrinsic job satisfaction via Mirror Model. Business & Management Studies: An International Journal, 5(3), 627–639. https://doi.org/10.15295/bmij.v5i3.118
[4] Bowling, N. A., Eschleman, K. J., & Wang, Q. (2011). A meta-analytic examination of the relationship between job satisfaction and subjective well-being. Journal of Occupational and Organizarional Psychology, 83(4), 915–934. https://doi.org/10.1348/096317909X478557
[5] Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.
[6] Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness: Unlocking the mysteries of psycholological wealth. Blackwell Publishing.
[7] DiStefano, C., Zhu, M., & Mîndrilă, D. (2009). Understanding and using factor scores: Considerations for the applied researcher. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14(20), 1–11. https://scholarworks.umass.edu/pare/vol14/iss1/20, https://doi.org/10.7275/da8t-4g52
[8] Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J., & Brähler, E. (2001). Dotazník životní spokojenosti (K. Rodná, & T. Rodný, Trans.). Testcentrum.
[9] Grawitch, M. J., Gottschalk, M., & Munz, D. C. (2006). The path to a healthy workplace: A critical review linking healthy workplace practices, employee well-being, and organizational improvements. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 58(3), 129–147. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.3.129
[10] Grice, J. W. (2001). Computing and evaluating factor scores. Psychological Methods, 6(4), 430–450. https://doi.org/10.1037/1082-989X.6.4.430
[11] Ho, C.-L., & Au, W.-T. (2006). Teaching satisfaction scale: Measuring job satisfaction of teachers. Educational and Psychological Measurement, 66(1), 172–185. https://doi.org/10.1177/0013164405278573
[12] Ironson, G. H., Smith, P. C., Brannick, M. T., Gibson, W. M., & Paul, K. B. (1989). Construction of a job in general scale: A comparison of global, composite, and specific measures. Journal of Applied Psychology, 74(2), 193–200. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.2.193
[13] Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K. (2001). The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127(3), 376–407. https://doi.org/10.1037/0033-2909.127.3.376
[14] Kebza, V. (2009). Psychosociální determinanty zdraví. Academia.
[15] Kenny, D. A. (June 5, 2020). Measuring model fit. http://www.davidakenny.net/cm/fit.htm#RMSEA
[16] Kollárik, T., Letovancová, E., & Výrost, J. (2011). Psychológia práce a organizácie. Univerzita Komenského v Bratislave.
[17] Kostelecká, Y., & Valášková Vincejová, E. (2023). Odchody učitelů z profese: přehledová studie. Orbis Scholae, 17(1), 1–33. https://doi.org/10.14712/23363177.2023.5
[18] Koťa, J. (2011). Učitelství – kontinuita v proměnách a proměny v kontinuitě. In B. Lazarová (Ed.). Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů (s. 29–44). Paido.
[19] Li, C.-H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936–949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7
[20] OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en
[21] Paulík, K. (1995). Pracovní zátěž vysokoškolských učitelů. Ostravská univerzita.
[22] Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostravská univerzita.
[23] Paulík, K. (2007). Učitelský stres a potřeba změny. In I. Sarmány-Schuller (Ed.), Metanoia-Harmónia člověka: 25. Psychologické dni: Zborník príspevkov (s. 249–253). Stimul.
[24] Paulík, K. (2012). Job satisfaction and stress among teachers. The New Educational Review. 30(4), 138–149.
[25] Paulík, K. (2017). Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli. Studia paedagogica, 22(3), 9–24. https://doi.org/10.5817/SP2017-3-2
[26] Pepe, A., Addimando, L., & Veronese, G. (2017). Measuring teacher job satisfaction: Assessing invariance in the teacher job satisfaction scale (TJSS) across six countries. Europe's Journal of Psychology, 13(3), 396–416. https://doi.org/10.5964/ejop.v13i3.1389
[27] Pierce, C. M. B., & Molloy, G. N. (1990). Psychological and biographical differences between secondary schools teachers experiencing high and low levels of burnout. British Journal of Educational Psychology, 60(1), 37–51. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1990.tb00920.x
[28] Průcha, J. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Portál.
[29] R Core Team. (2017). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org
[30] Revelle, W. (2017). psych: Procedures for psychological, psychometric, and personality research. Northwestern University. Získáno z https://CRAN.R-project.org/package=psych
[31] Riggio, R. E. (2018). Introduction to industrial/organizational psychology (7th ed). Routledge.
[32] Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02
[33] Rozkovcová, A., & Urbánek, P. (2017§). Fluktuace učitelů: vybrané zahraniční teorie a výzkumné přístupy. Studia paedagogica, 22(3), 25–40. https://doi.org/10.5817/SP2017-3-3
[34] Řehulka, E. (2016). Zdraví – učitelé – škola. Masarykova univerzita.
[35] Slezáčková, A., & Škrabská, S. (2013). Vztah silných stránek charakteru s životní a pracovní spokojeností učitelů a studentů pedagogiky. Klinická psychologie a osobnost, 2(1), 27–44.
[36] Smetáčková, I., Viktorová, I., Pavlas Martanová, V., Pachová A., Francová, V., & Štech, S. (2019). Teachers between job satisfaction and burnout syndrome: What makes difference in Czech elementary schools. Frontiers in Psychology, 10, Article 2287. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02287
[37] Smith, P. C., Kendall, L., & Hulin, C. L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Rand McNally.
[38] Štětovská, I., & Skalníková, M. (2004). Sociální opora v kontextu proměn role učitele. In A. Vališová, M. Rymeš, & K. Riegel (Eds.), Rozvoj české společnosti v Evropské unii IV (s. 105–119). Matfyzpress.
[39] Toropova, A., Myrberg. E., & Johansson, S. (2021) Teacher job satisfaction: The importance of school working conditions and teacher characteristics. Educational Review, 73(1), 71–97. https://doi.org/10.1080/00131911.2019.1705247
[40] Travers, C. J., Cooper, C. L. (1996). Teachers under pressure: Stress in teaching profession (1st Ed.). Routledge.
[41] van Lissa, C. J. (2022). tidySEM: Tidy structural equation modeling. https://CRAN.R-project.org/package=tidySEM
[42] Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W. & Lofquist, L. H. (1967a). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 22, 120. https://vpr.psych.umn.edu/sites/vpr.umn.edu/files/files/monograph_xxii_-_manual_for_the_mn_satisfaction_questionnaire.pdf
[43] Weiss, D. J, Dawis, R. V., England, G. W., & Lofquist, L. H. (1967b). Minnesota Satisfaction Questionnaire–Short form. APA Psyc Tests. https://doi.org/10.1037/t08880-000
[44] Wickham, H. (2009). ggplot2: Elegant graphics for data analysis. Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-98141-3
[45] Wickham, H., & Bryan, J. (2019). readxl: Read excel files. https://CRAN.R-project.org/package=readxl
[46] Wickham, H., François, R., Henry, L., Müller, K., & Vaughan, D. (2022). dplyr: A grammar of data manipulation. https://CRAN.R-project.org/package=dplyr
[47] Xia, Y., & Yang, Y. (2019). RMSEA, CFI, and TLI in structural equation modeling with ordered categorical data: The story they tell depends on the estimation methods. Behavior Research Methods, 51(1), 409–428. https://doi.org/10.3758/s13428-018-1055-2
Copyright © 2024 Studia paedagogica