Aktivity profesního rozvoje ohledem učitelů druhého stupně základních škol: sekundární analýza dat TALIS
Roč.29,č.1(2024)
Online first 2024
Učitelé jsou heterogenní skupinou nejen z hlediska věku a délky praxe, ale i z hlediska vzdělávacích potřeb a aktuální profesní úrovně. Předkládaná výzkumná studie se věnuje vybraným aspektům profesního rozvoje českých učitelů druhého stupně základních škol v jednotlivých fázích jejich profesní kariéry. Pro sekundární analýzy jsme využili data z mezinárodního výzkumu TALIS z let 2013 a 2018 a data Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) z roku 2015. Zajímalo nás, jak vybraní učitelé hodnotí vliv aktivit profesního rozvoje, obdržené zpětné vazby vůči vybraným aspektům své výuky, jak často spolupracují se svými kolegy a v jaké míře vnímají bariéry pro svou účast na profesním rozvoji. A to vše s ohledem na věk a délku pedagogické praxe. Z výsledků vyplývá, že čím starší a zkušenější učitelé jsou, tím pozitivněji hodnotí vliv aktivit profesního rozvoje na svůj styl výuky. Zároveň čím mladší a méně zkušení učitelé jsou, tím více překážek vnímají pro svou účast na těchto aktivitách. Učitelé oceňující přínos aktivit profesního rozvoje také mají tendenci více spolupracovat se svými kolegy. V závěru textu formulujeme doporučení pro další výzkum a zodpovědné řízení profesního rozvoje učitelů na různých úrovních – na úrovni ředitelů škol a úrovni vzdělávací politiky.
profesní rozvoj; učitel druhého stupně základní školy; sekundární analýza; TALIS
[1] Booth, J., Coldwell, M., Müller, L.-M., Perry, E., & Zuccollo, J. (2021). Mid-Career teachers: A mixed methods scoping study of professional development, career progression and retention. Education Sciences, 11(6), 1–33. https://doi.org/10.3390/educsci11060299
[2] Boselie, P. (2014). Strategic human resource management: A balanced approach (2nd Ed.). McGraw Hill.
[3] Brody, D. L., & Hadar, L. L. (2013). The interaction between group processes and personal professional trajectories in a professional development community for teacher educators. Journal of Teacher Education, 64(2), 145–161. https://doi.org/10.1177/0022487112466898
[4] Davidson, O. B., Eden, D., Westman, M., Cohen-Charash, Y., Hammer, L. B., Kluger, A. N., Krausz, M., Maslach, C., O'Driscoll, M., Perrewé, P. L., Quick, J. C., Rosenblatt, Z., & Spector, P. E. (2010). Sabbatical leave: Who gains and how much? Journal of Applied Psychology, 95(5), 953–964. https://doi.org/10.1037/a0020068
[5] Day, C. (2012). The new lives of teachers. Teacher Education Quarterly, 39(1), 7–26. http://www.jstor.org/stable/23479560
[6] Delvaux, E., Vanhoof, J., Tuytens, M., Vekeman, E., Devos, G., & Van Petegem, P. (2013). How may teacher evaluation have an impact on professional development? A multilevel analysis. Teaching and Teacher Education, 36, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.06.011
[7] Derrington, M. L., & Brandon, J. (2019). Differentiated teacher evaluation and professional learning: Policies and practices for promoting career growth. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16454-6
[8] Dvořák, D., & Trunda, J. (2017). Pedagogické vedení škol: analytická z práva. https://projekty.npi.cz/media/materialy/projekty/strategicke_rizeni/znalostni-databaze/analyticke_zpravy/ANALYZA_Pedag_vedeni.pdf
[9] Eros, J. (2011). The career cycle and the second stage of teaching: Implications for policy and professional development. Arts Education Policy Review, 112(2), 65–70. https://doi.org/10.1080/10632913.2011.546683
[10] Fang, G., Chan, P. W. K., & Kalogeropoulos, P. (2021). Secondary school teachers' professional development in Australia and Shanghai: Needs, support, and barriers. SAGE Open, 11(3), 1–11. https://doi.org/10.1177/21582440211026951
[11] Fessler, R., & Rice, E. (2010). Teachers career stages and professional development. In P. Peterson, E. Baker, & B. McGaw (Eds.), International encyclopedia of education (third edition) (pp. 582–586). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00656-4
[12] Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., Seifert, L., Běťánková, M., Hrdlička, F., & kolektiv autorů Hlavních směrů vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. MŠMT. https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
[13] Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915–945. https://doi.org/10.3102/00028312038004915
[14] Gaziel, H. H. (1995). Sabbatical leave, job burnout and turnover intentions among teachers. International Journal of Lifelong Education, 14(4), 331–338. http://dx.doi.org/10.1080/0260137950140406
[15] Hallinger, P. (2003). Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33(3), 329–352. https://doi.org/10.1080/0305764032000122005
[16] Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
[17] Huberman, M. (1989). The professional life cycle of teachers. Teachers College Records, 91(1), 31–57. https://doi.org/10.1177/016146818909100107
[18] Cherrington, S., & Wansbrough, D. (2010). Evaluating New Zealand early childhood education professional development: Access, barriers and effectiveness. International Research in Early Childhood Education, 1(2), 29–41. https://doi.org/10.4225/03/5821083151c43
[19] IBM. (2021). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. IBM Corp.
[20] Jamovi. (n.d.). Jamovi: open statistical software for the desktop and cloud. https://www.jamovi.org
[21] Kaplinsky, R., & Morris M. (2001). A handbook for value chain research. International Development Research Centre (IDRC). https://www.scribd.com/document/52096652/Kaplinsky-y-Morris-A-handbook-for-value-chain-research
[22] Kasíková, H. (2003). Učitel na cestě inovací. Studia paedagogica, 51(8), 47–67.
[23] Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528–556. https://doi.org/10.5817/PedOr2015-4-528
[24] Knies, E., & Leisink, P. (2014). Linking people management and extra-role behaviour: Results of a longitudinal study. Human Resource Management Journal, 24(1), 57–76. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12023
[25] Kwakman, K. (2003). Factors affecting teachers' participation in professional learning activities. Teaching and Teacher Education, 19(2), 149–170. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00101-4
[26] Kwee, Ch. T. T. (2020). The application of career theories in teachers' professional development and career decision: A literature review. Universal Journal of Educational Research, 8(9), 3997–4008. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080925
[27] Kwok, A., Keese, J., Suárez, M., Mitchell, D., & Huston, D. (2022). Novice teacher vertical professional development? Exploring teachers' and coaches' beliefs throughout a two-year induction program. Learning Environments Research, 25(2), 255–270. https://doi.org/10.1007/s10984-021-09360-3
[28] Lazarová, B. (2005). Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně. Pedagogika, 55(2), 102–118.
[29] Lazarová, B. et al. (2011). Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Paido.
[30] Lebeda, T., Lysek, J., Marek, D., Brusenbauch Meislová, M., Navrátilová, A., Soukop, M., Zymová, K., Zapletalová, M., Hájek, O., Zatloukal, T., Basl, J., Boudová, S., Andrys, O., Folwarczný, R., Novosák, J., Daniel, S., & Pražáková, D. (2021). Sekundární analýza TALIS 2018: Klima sboru, problémové třídy a didaktické metody. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/html/2021/Sekundarni_analyza_TALIS_2018/html5/index.html?&locale=CSY&pn=1
[31] Louws, M. L., van Veen, K., Meirink, J. A., & van Driel, J. H. (2017). Teachers' professional learning goals in relation to teaching experience. European Journal of Teacher Education, 40(4), 487−504. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1342241
[32] Lukas, J. (2011). Vývoj a kariéra učitele. In B. Lazarová et al., Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů (s. 59–72). Paido.
[33] Marzano, R. J. (2000). A new era of school reform: Going where the research takes us. Mid-continent Research for Education and Learning.
[34] Michek, S. (2016). Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol. Pedagogika, 66(4), 408–426. https://doi.org/10.14712/23362189.2016.316
[35] Michek, S., & Spilková, V. (2021). Pád kariérního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 – případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 323–350. https://doi.org/10.14712/23362189.2021.979
[36] Müllner, J. (2013). Evaluace v evropských vzdělávacích systémech [disertační práce]. Univerzita Karlova.
[37] NIDV. (2015). Kariérní systém pro učitele a pro ředitele. Databáze výstupů projektů: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost. https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/62703
[38] OECD. (2014). TALIS 2013: Technical report. https://web-archive.oecd.org/2020-04-30/273403-talis-technical-report-2013.pdf
[39] OECD. (2019a). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en.
[40] OECD. (2019b). TALIS 2018: Technical report. https://www.oecd.org/education/talis/TALIS_2018_Technical_Report.pdf
[41] Okas, A., Schaaf, M., & Krull, E. (2014). Novice and experienced teachers' views on professionalism. Trames. Journal of the Humanities and Social Sciences, 18(68/63), 327–344. https://doi.org/10.3176/tr.2014.4.02
[42] Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání. (2023, 18. května). Průběžná evaluace implementace OP VVV. https://opvvv.msmt.cz/balicek-dokumentu/item1015364.htm
[43] Otto, L. R., & Kroth, M. (2011). An examination of the benefits and costs of sabbatical leave for general higher education, industry, and professional-technical/community college environments. Journal of STEM Teacher Education, 48(3), 22–43. https://doi.org/10.30707/JSTE48.3Otto
[44] Porter, M. E. (1985). Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. The Free Press.
[45] Pražáková, D. (2021, 10. května). Profesní rozvoj učitelů v datech ČŠI. Řízení školy. https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/profesni-rozvoj-ucitelu-v-datech-csi.a-7752.html
[46] Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116–126. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.07.008
[47] Rothland, M. (2013). Das Sabbatjahr für Lehrerinnen und Lehrer: Wer profitiert und in welcher Form? Zeitschrift für Pädagogik, 59(4), 551–574. https://doi.org/10.25656/01:11978
[48] Runhaar, P. (2017). How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration & Leadership, 45(4), 639–656. https://doi.org/10.1177/1741143215623786
[49] Řízení školy. (2017, 24. května). Kariérní řád pro učitele: manažerské shrnutí. https://www.rizeniskoly.cz/aktuality/karierni-rad-pro-ucitele.a-2723.html
[50] Smetáčková, I., & Vozková, A. (2021). Učitelské sdílení profesních zkušeností: aktuální pohled z českých škol. Pedagogika, 71(2), 177−198. https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1858
[51] Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Karolinum.
[52] Stoll, L. (1998). School culture. School Improvement Network's Bulletin, 9, 9–14. https://doi.org/10.18296/set.0805
[53] Tuytens, M., Devos, G., & Vanblaere, B. (2020). An integral perspective on teacher evaluation: A review of empirical studies. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32, 153–183. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09321-z
[54] Urbánek, P., Dvořák, D., & Starý, K. (2014). Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy. Orbis scholae, 8(1), 65–78. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.5
[55] Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and Teacher Education, 24(1), 80–91. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.01.004
[56] Yoon, K. S., Duncan, T., Lee, S. W.-Y., Scarloss, B., & Shapley, K. (2007). Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Southwest.
[57] Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (1998). https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/SearchResult.aspx?q=111/1998%20&typeLaw=zakon&what=Cislo_zakona_smlouvy
[58] Zákon č. 563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (2004). https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/SearchResult.aspx?q=563/2004%20&typeLaw=zakon&what=Cislo_zakona_smlouvy
[59] Zatloukal, T., Andrys, O., Basl, J., Beneš, T., Bláhová, A., Bogdanowicz, R., Borkovcová, I., Boudová, D., Brabcová, E., Brusenbauch Meislová, M., Cipínová J., Coufalová, V., Čámský, P., Daniel, S., Dobalová, L., Drábek, P., Folwarczný, R., Francová, Fürstová, A., … & Zymová, K. (2021). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2020/2021. Výroční z práva České školní inspekce. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(4)
[60] Zatloukal, T., Andrys, O., Appel, M., Basl, J., Beneš, T., Bláhová, A., Borkovcová, I., Boudová, S., Brabcová, E., Brusenbauch Meislová, E., Cipínová, J., Colledani, M., Coufalová, V., Čámský, P., Daniel, S., Dobalová, S., Dvořák, J., Erhart, J., Fiedlerová, V., … & Zymová, K. (2022). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022. Výroční z práva České školní inspekce. Česká školní inspekce. https://csicr.cz/cz/Aktuality/Kvalita-a-efektivita-vzdelavani-a-vzdelavaci-s-(5)
[61] Zhang, S., Shi, Q., & Lin, E. (2020). Professional development needs, support, and barriers: TALIS US new and veteran teachers' perspectives. Professional Development in Education, 46(3), 440–453. https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1614967
Copyright © 2024 Studia paedagogica