Schemata a výzkum přístupu k výchově ve vyloučených lokalitách
Roč.18,č.1(2013)
Studia paedagogica
Článek vychází z etnografi ckých výzkumů realizovaných autory a soustřeďuje se na některé metodologické
otázky výzkumů, které byly zaměřeny na problematiku vzdělávání ve vyloučených lokalitách.1 Cílem je odkrýt
souvislosti mezi empirickou zkušeností výzkumníka během etnografi ckého výzkumu a použitím teorie
pro interpretaci sesbíraných dat. V textu jsou vyloženy koncepty kulturních modelů a kognitivních schemat,
které jsou dále prezentovány jako interpretační nástroje, s jejichž pomocí může badatel pochopit emický pohled
na zkoumanou otázku.
kulturní modely; školní etnografi; vzdělávání Romů; vyloučené lokality
ADAMS, M. (2006). Hybridizing habitus and refl exivity: Towards an understanding of contemporary identity? Sociolog y, 40(3), 511–528.
ALLPORT, G. W. (2004). O povaze předsudků. Praha: Prostor.
ARCHER, M. S. (2010). Routine, refl exivity, and realism. Sociological Theory, 28(3), 272–303.
BARTH, F. (2001). Rethinking the object of anthropology. In F. Barth, R. A. Shweder, H. L. Rodset, & N. M. Stolzenberg. A conversation about culture. American Anthropologist, 103(2), 432–446.
BARTH, F. (1975). Ritual and knowledge among the Baktaman of New Guinea. New Haven: Yale University Press.
BITTNEROVÁ, D. (2011). Rodina a výchova – diskurz rodičů a dětí. In D. Bittnerová, D. Doubek, & M. Levínská, Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (s. 121–214). Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.
BITTNEROVÁ, D., DOUBEK, D., & LEVÍNSKÁ, M. (2011). Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze.
BOURDIEU, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
D’ANDRADE, R. (1995). Cultural meaning systems. In R. A. Shweder & R. Le Vine, Culture theory: Essays on mind, self and emotion (s. 88–119). Cambridge: Cambridge University Press.
D’ANDRADE R. G. (1994). Schemas and motivation. In R. G. D’Andrade & C. Strauss, Human motives and cultural models (s. 23–44). Cambridge: Cambridge University Press.
GEERTZ, C. (1988). Works and Lives. The Antropologist as Author. Stanford: Stanford University Press.
HAMMERSLEY, M., & ATKINSON, P. (1983). Ethnography. Principles in practice. London and New York: Tavistock Publications.
JAKOUBEK, M. (2004). Romové – konec (ne)jednoho mýtu. Praha: Socioklub. KANOVSKÝ, M. (2004). Etnická identita, kognitívny prístup a terénny výskum: Ako na to? Etnologické roz pravy, 11(2), 11–24.
KEESING, R. M. (1987). Models, folk and cultural: paradigms regained? In D. Holland & N. Quinn (Eds.), Cultural models in language & thought (s. 369–393). Cambridge: Cambridge University Press.
KUŽEL, S. (2000). Skrytá ekonomika segregace a kolektivní paternalismus aneb Proč je třeba rozumět situaci slovenských vesničanů – monitoring z rubové strany. In S. Kužel (Ed.), Terénní výzkum integrace a segregace (s. 144–164). Plzeň: Cargo publishers.
LAKOFF, G. (1990). Women, fi re and dangerous things. What categories reveal about the mind. Chicago and London: The University of Chicago Press.
LAKOFF, G., & JOHNSON, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago and London: The University of Chicago Press.
LEVÍNSKÁ, M. (2011). Kulturní modely ve vzdělávání. In D. Bittnerová, D. Doubek, & M. Levínská, Funkce kulturních modelů ve vzdělávání (s. 121–214). Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy.
MŠMT (2009). Vzdělávání Romů dva roky po štrasburském rozsudku. Dostupné z http://www.msmt.cz/pro-novinare/vzdelavani-romu-dva-roky-po-strasburskem-rozsudku
PIKE, K. L. (Ed.). (1967). Language in relation to a unifi ed theory of structure of human behavior. The Hague: Mouton.
RODSETH, L. (1998). Distributive models of culture. A Sapirian alternative to essentialism. American Anthropologist, 100(1), 55–69.
ROSALDO, M. (1995). Toward an anthropology of self and feeling. In R. A. Shweder & R. A. Le Vine (Eds.), Culture theory. Essays on mind, self and emotion (s. 137–157). Cambridge: Cambridge University Press.
SIVÁKOVÁ, D. (1992). Antropologické výskumy Cigánov/Rómov/ na Slovensku. In A. R. Mann (Ed.), Neznámi Rómovia. Ze života a kultúry Cigánov-Rómov na Slovensku (s. 39–50). Bratislava: Ister Science Press.
SCHWARTZ, T. (1978). Where is the culture? Personality as the distributive locus of culture. In G. P. Spindler (Ed.), The Making of Psychological Anthropology (s. 410–441). Berkeley: University od California Press.
SCHWARTZ, T. (1992). Anthropology and psychology: An unrequited relationship. In T. Schwarz, G. M. White, & C. A. Lutz (Eds.), New directions in psychological anthropology (s. 324–349). New York: Cambridge University Press.
SPERBER, D. (1985). Anthropology and psychology: Towards an epidemiology of representations. Man, 20(1), 73–89.
STRAUSS, C., & QUINN, N. (2003). A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge: Cambridge University Press.
TURNER, V. (1969). The ritual process. Structure and anti-structure. New York: Aldine De Gruyter.
VAN GENNEP, A. (1996). Přechodové rituály. Systematické studium rituálů. Praha: NLN.
WALLACE, A. F. C. (1967). Culture and Personality. New York: Random House.
WITTGENSTEIN, L. (1993). Filosofi cká zkoumání. (Philosopische Untersuchungen). Praha: Filosofický ústav AVČR.
Copyright © Studia paedagogica